وزیر آموزش و پرورش گفت: موضوع تیم و کار تیمی در آموزش و پرورش بسیار مهم است و غافل شدن از مفهوم آن، دست اندرکاران را از رسیدن به اهداف نظام تعلیم و تربیت دور می کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، محمد بطحایی روز سه شنبه در گردهمایی مشترک معاونان و مدیران کل این وزارتخانه گفت: آموزش و پرورش با روحیه همکاری و همدلی و استفاده از ظرفیت همه بخش ها، به یک سازمان موفق تبدیل می شود.
وی با تجلیل از همه مدیران و معاونانی که در سال های اخیر در حوزه های ستادی وزارت آموزش و پرورش خدمت کرده و اکنون در جاهای دیگر مشغول خدمت هستند، گفت: اولین موضوع مورد نیاز کار تیمی، مهارت های مورد نیاز است که افراد باید مهارت های فردی مورد نیاز را دارا باشند تا بتوانند تیم را همراهی کنند بنابراین اگر اعضای تیم مهارت های لازم برای تعامل با سایر اعضا و همچنین توانایی حل مساله را نداشته باشند، اهداف محقق نخواهد شد.
بطحایی گفت: برخی اوقات شاهد آن هستیم که افراد به جای مهارت حل مساله به طور دائم، از صورت مساله سخن می گوید و مهارت حل آن را ندارند.
وی تصریح کرد: ممکن است همه افراد تمام مهارت های لازم را نداشته باشند اما از مهارت در یک حوزه برخوردارند و همکاری لازم را نیز با سایر اعضا دارند و این موفقیت تیم را در پی خواهد داشت.
وزیر آموزش وپرورش بیان کرد: در یک دستگاه و سازمان، گروهی موفق است که خود را تبدیل به تیم کند و روحیه همکاری و همدلی را افزایش دهد.
وی افزود: برای تحقق اهداف یک تیم، اعضا باید از چهار مرحله عبور کنند؛ اولین مورد مرحله شکل گیری است و افراد در این مرحله سعی می کنند مهارت خود را به سایر اعضا نشان دهند و این موضوع یک امر طبیعی است و سایرین باید تحمل کنند تا تیم شکل گیرد.
بطحایی گفت: مرحله دوم، طوفانی شدن است که بسیار اهمیت دارد و افراد سعی می کنند با توجه به تجارب خود ایده هایشان را اثبات کنند و آنها را در دستور کار تیم قرار دهند و به همین دلیل افراد مهارت شنوایی کمتری داشته و بیشتر تلاش می کنند نظرات خودشان را بر روح سازمان حاکم کنند.
وی ادامه داد: ممکن است در این مرحله، ایده های افراد جای اهداف تیم را بگیرد و خطراتی از جمله متلاشی شدن تیم و یا انشقاق در تیم به وجود آید و در نهایت تیم تنزل پیدا کرده و تبدیل به گروه شود و اهداف گروه جایگزین اهداف تیم شود و درعین حال ممکن است ظاهر تیم حفظ شود اما اهداف موردنظر محقق نخواهد شد.
وی افزود: در کار تیمی مهم نیست افراد چقدر حرف می زنند بلکه آنچه اهمیت دارد این است که افراد اهداف تیم را تا چه میزان محقق کرده اند و اعضای تیم نباید نسبت به هم موضع گیرند.
بطحایی سومین مرحله کار تیمی را مرحله تعادل برشمرد و اظهار کرد: اگر اعضا از مرحله پر خطر دوم به سلامت گذر کنند، مرحله تثبیت می رسد و در مرحله چهارم تیم به مرحله کارآمدی خواهد رسید و همه اعضا ارزش گذاری شان روی سایر افراد براساس سهمی است که افراد در پیشبرد اهداف تیم بر عهده داشتند.
وزیر آموزش و پرورش از همکاری، اعتماد و انسجام به عنوان سه مولفه و عنصر مهم برای موفقیت تیم یاد کرد و گفت: بنابراین تا حد ممکن باید تعارض در تیم کاهش پیدا کند، انسجام دائما در حال افزایش باشد و اعضای تیم، برنده شدن را برای همه بدانند و همواره به موفقیت تیم بیندیشند واعضا نباید خودشان را از سایرین جدا بدانند.