سرپرست وزارت آموزشو پرورش گفت: تمام تلاش ما این است تا چرخشهای تحولآفرین در نظام تعلیم و تربیت صورت گیرد و به جامعه بگوییم که موقعیتهای مختلف یادگیری را باید هم در درون و هم بیرون مدرسه خلق کرد تا کار تعلیم و تربیت، دانشآموز محورانه و تقاضا محورانه پیش برود.
به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش، سید جواد حسینی در آیین گرامیداشت یکصدمین سال تأسیس آموزش و پرورش آباده ، با اشاره به پیشینه آموزش و پرورش کشور، گفت: در انتخاب نام برای این وزارت خانه اشتباه راهبردی صورت گرفته، چرا که در این عنوان آموزش و پرورش از هم تفکیک شده است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: براساس این نام، بخشی از نیروهای ما به کار آموزش و بخشی نیز به کار پرورش مشغولند و برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت باید ابتدا از نام آن شروع کرد.
وی گفت: اگر قرار باشد بین تعلیم و تربیت اولویت قرار دهیم، بر اساس آموزههای دینی باید تربیت در اولویت باشد و بر همین اساس در سند تحول بنیادین ، معلم فکور اثرگذار کسی است که تربیت محورانه، فرایند یاددهی و یادگیری را بهپیش ببرد.
حسینی با اشاره به نقش مربیان پرورشی در این فرایند، گفت: مربی پرورشی باید مدیریت تربیتی را برعهده داشته باشد و با ایجاد هماهنگی بین همه عوامل مدرسه همچون معلم و منابع آموزشی، زمینه تحقق تربیت را فراهم نماید.
وی نتیجه عدم مدیریت تربیتی را تکسو نگری به تعلیم و تربیت و تربیت تک ساحتی عنوان کرد و گفت: با اعتراف به این کاستیهای است که میتوان برای تحول در نظام تعلیم و تربیت گام برداشت.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: اولین جوهره اساسی سند تحول بنیادین بهعنوان میثاق دینی و ملی ما که مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولین و بهویژه فرهنگیان است، رفع عارضه تک ساحتی و تحقق تربیت تمام ساحتی است و تمام تلاش ما نیز تحقق این مهم است.
وی افزود: تمام تلاش ما این است تا چرخشهای تحولآفرین در نظام تعلیم و تربیت صورت گیرد و به جامعه بگوییم که موقعیتهای مختلف یادگیری را باید هم در درون و هم بیرون مدرسه خلق کرد تا کار تعلیم و تربیت، دانشآموز محورانه و تقاضا محورانه پیش برود.
حسینی عنصراساسی نظام تعلیم و تربیت را معلمان فکور دانست و گفت: باور من این است که توان و اندازه هیچ جامعهای بالاتر از اندازه معلم نیست.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: هر چه در دیروز، امروز و فردای جامعه روی میدهد حاصل کار مدرسه است و باید بین نظام تعلیم و تربیت بهعنوان کانون تحولآفرین با همه ابعاد جامعه پیوند مشارکت جویانه ایجاد کرد.
وی اجرای متوازن سند تحول بنیادین را بهعنوان مهمترین برنامه خود در وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: بر اساس سند تحول بنیادین باید بزرگترین جایگاهها را به معلم داد که هماکنون نیز اینگونه است.
وی با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید و مجلس برای افزایش اعتبارات آموزش و پرورش، گفت: با تلاش دولت و مجلس، بودجه آموزش و پرورش از 15 هزار میلیارد تومان در سال 92 ، به 50 هزار میلیارد تومان در سال 98 رسیده است، بهنحویکه سهم نهدرصدی ما به بیش از 13 درصد رسیده و این در حالی است که نیاز آموزش و پرورش بیش از اینهاست .
حسینی بابیان اینکه "در نظام جهانی، آموزشی و پرورشی میتواند تأمین کیفیت کند که حداقل 20 تا 25 درصد سهم اعتبارات کشور و ملی را به خود اختصاص دهد" گفت: هدفگذاری ما رسیدن به سهمیه 25 درصدی طی برنامه ششم، هفتم و هشتم، با همکاری دولت و مجلس است و در کنارآن توسعه مشارکتها نیز مهم است که در این راستا لایحه نظامنامه تعامل کلیه وزارتخانهها و بخش عمومی با وزارت آموزش و پرورش در دست تهیه میباشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم مدیریت برمنابع و مصارف، گفت: مدیریت ساعات کلاس درس و برنامههای مدرسه در قالب برنامه بوم، اجرای برنامه طرح تعالی مدیریت و طرح تدبیر میتواند موجب ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت شود .
وی با مقایسه میانگین سرانه فضاهای آموزشی استان و شهرستان آباده با میانگین کشوری، وضعیت موجود را خوب توصیف کرد و گفت: با توجه به اینکه عمر یکسوم فضاهای آموزشی این شهرستان بین 40 تا 60 سال میباشد، بهسازی و مقاومسازی آنها در دستور کار قرار میگیرد.
حسینی از برنامه خود برای ساخت 31 مرکز فرهنگی رفاهی ویژه فرهنگیان استانهای مختلف در محدوده تجاری ثامن مشهد مقدس خبرداد و گفت: با توجه به تغییر کاربری بافت مسکونی محدوده ثامن مشهد به تجاری و نداشتن دانشآموز در این فضاها، از این ظرفیت برای تقویت برنامههای رفاهی فرهنگیان بهره خواهیم گرفت.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به فعالیتهای صندوق ذخیره فرهنگیان، از ایجاد آرامش در این صندوق خبرداد و گفت: این صندوق توانسته از میانگین پرداختی 2 میلیون تومان به فرهنگیان عضو، به میانگین نزدیک به 20 میلیون تومان در سال جاری برسد .
وی افزود: هماکنون صندوق ذخیره فرهنگیان بالغبر 16 هزار میلیارد تومان املاک دارد که باید سهم فرهنگیان از ارزشافزوده این املاک نیز پرداخت شود؛ همچنین فرهنگیان نیز در سهام کارخانهها در دست تأسیس این صندوق که در آینده نزدیک به بهرهبرداری میرسند نیز شریک باشند.
حسینی بابیان اینکه"رمزآموزش و پرورش را یا علی مدد قرار دادهایم" گفت: تلاش میکنیم تا بامغز ورزی و ایجاد اندیشههای ناب، دل ورزی و ایجاد انگیزههای قوی، دست ورزی و ارادههای آهنین برای ارتقاء نظام تعلیم و تربیت گام برداریم.
گفتنی است در پایان این مراسم، سرپرست وزارت آموزش و پرورش از تمبر یادبود یکصدمین سال تأسیس آموزش و پرورش آباده رونمایی کرد و لوح یادبود این مراسم نیز به مدعوین اهدا شد.
حسینی در این مراسم از اعزام دانش آموزان آباده که تاکنون به حرم امام رضا (ع )مشرف نشدهاند، به این سفر معنوی خبرداد و گفت: تلاش میکنیم تا یک سالن در اردوگاه آباده و یک پژوهش سرا در این شهر احداث کنیم.