با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر سرتیپ خلبان نصیر زاده فرمانده نیروی هوایی ارتش، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیسجمهور، حجت الاسلام و المسلمین آقاجان پور رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع ، مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و جمعی از فرماندهان و مسئولان کشوری و لشکری، هواپیمای جت آموزش پیشرفته تمام ایرانی "یاسین" مجهز به موتور ملی(اوج) در پایگاه شهید نوژه همدان رونمائی و به پرواز درآمد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، صنعت هوایی یکی از صنایع پرهزینه و پیچیده دنیا محسوب می شود و حدود 10 کشور به شکل قطعی در عرصه هواپیماسازی فعالیت دارند و حدود20 کشور نیز به دنباله روی از آنها در پی دستیابی به این تکنولوژی هستند.
صنعت هوایی یکی از مولفه های برتری ساز کشورها در حوزه های علمی، فنی ، صنعتی و آموزشی کشورهای پیشرفته قلمداد می شود که از سرریز دستاوردهای آن دیگر حوزه های صنعتی بهره مند می شوند .
با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و خروج هزاران مستشار نظامی از کشورمان و با شروع جنگ تحمیلی هشت ساله موج گسترده ای از تحریم های ظالمانه در حوزه های مختلف بویژه صنعت دفاعی و صنایع هوایی بر کشورمان تحمیل شد .
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که درگیر جنگی تمام عیار با رژیم بعثی عراق و همپیمانان غربی اش بود با خروج مستشاران نظامی و جلوگیری از ارسال قطعات هواپیما، عزم خود را برای خود اتکائی جزم کرد و در راستای قطع وابستگی از همه کشورهای غربی و با اتکا به دانش متخصصین و کارکنان فنی خود خلاء حضور کارشناسان غربی را به شایستگی پر کرد.
در این بین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای آموزش خلبانان خود و عدم وابستگی به سایر کشورها ، نیازمند در اختیار داشتن هواپیمایی بومی به منظور آموزش پیشرفته خلبانان شکاری خود بود. این هواپیما باید ویژگی های خاصی همچون دوکابین، دو موتور، سرعت زیر صوت، محدوده سرعت نشست و برخاست مناسب و ... را می داشت تا خلبانان قبل از شروع کار با هواپیمای شکاری و جنگنده از آمادگی لازم برخوردار شوند.
با آگاهی از این نیازمندی بود که نیروی هوایی ارتش با اعلام نیاز خود به صنعت دفاعی خواستار تأمین این نیاز حیاتی خود شد و بر این اساس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جهت رفع این مشکل با شکل دهی مراکز طراحی و فنی پیشرفته و آزمایشگاههای پشتیبان و تیم مدیریت پروژه در سازمان صنایع هوایی، موضوع طراحی و ساخت « هواپیمای جت آموزشی تمام ایرانی پیشرفته زیر صوت» را در دستور کار خود قرار داد و پس از سالها تلاش ، خودباوری ، خود اتکایی و بهره مندی از ظرفیت مراکز دانش بنیان و مشارکت تمام عیار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از سال ها تلاش موفق به تولید و ساخت جت آموزشی پیشرفته و رونمائی از این دستاورد ارزشمند ملی شد.
جت آموزش پیشرفته تمام ایرانی "یاسین" دارای دوازده متر طول، 4مترارتفاع و پنج و نیم تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می تواند تا سقف دوازده کیلومتر به پرواز درآید.
بال این هواپیما با بیش از 10متر طول و 24 مترمربع مساحت به شکلی طراحی شده است تا این هواپیما بتواند با حداقل سرعت 200 کیلومتر بر ساعت در دسته بهترین هواپیماهای آموزشی دنیا در نشست و برخاست قرار بگیرد و سرعت خود را در سطح دریا به سرعت زیر صوت برساند.
وجود یک باله افقی کاملاً چرخان در دم این هواپیما محدودیت خلبان را برای انجام مانورهای مختلف و به خصوص خروج از حالت" اسپین" یا سقوط دورانی برطرف می کند.
جت آموزشی پیشرفته "یاسین " از دوموتور توربو جت با قدرت رانش 7هزار پوند بهره می برد گفت که از نظر قدرت در رده موتور هواپیماهای جنگنده دنیاست.
کابین این هواپیما با چینش پشت سر هم و غیر هم سطح به گونه ای طراحی شده است تا میدان دید راحت و وسیعی را برای شاگرد در کابین جلو و به ویژه استاد خلبان در کابین عقب فراهم کند.
صندلی پران این هواپیما نسبت به نمونه های خارجی خود قادر است در سرعت صفر یعنی روی باند و در هر شرایطی فعال شده و سرنشین ها را در کسری از ثانیه تا 100 متر به بیرون از هواپیما پرتاب کند.
میزان مسافت باندی که این هواپیما برای فرود احتیاج دارد تنها 700 متر است و هواپیمای یاسین حتی قابلیت فرود بر روی باندهای کوتاه را داراست.
جمهوری اسلامی ایران با طراحی و ساخت این هواپیمای جت آموزش پیشرفته در زمره معدود کشورهای دارنده فناوری هوایی قرار گرفته و آمادگی دارد این توانمندی را با سایر کشورها به اشتراک بگذارد.