وزیر آموزشوپرورش در دیدار با مدیران و کارکنان معاونت پرورشی و فرهنگی بابیان اينكه وابستگی به برنامههایی كه از گذشته بوده است، ممكن است در زمان حال جذابيتي نداشته باشد را بهعنوان یکی از چالشهای فعالیتهای پرورشي در مدارس برشمرد و افزود: باید به دنبال برنامههای جدید، كاربردي، ایدههای نو و سليقه روز دانش آموزان مطابق با نيازهاي زمانه خودمان باشيم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، صبح امروز محسن حاجی میرزایی در نشست با مدیران و کارکنان معاونت پرورشی و فرهنگی که در ساختمان علاقمندان برگزار شد، اظهار کرد: بین پدیده و محیط آنها رابطهای وجود دارد لذا هر پدیدهای در هر محیطی رشد نمیکند و هر محیطی نیز مستعد پذیرش هر پدیدهای نیست لذا بايد به اين مسئله فكر كرد كه چگونه میتوان محیطی مناسب و مستعد براي انجام کار به وجود آورد.
وزیر آموزشوپرورش بابیان اينكه براي انجام فعالیتهای پرورشي در مدارس بايد انگيزه را بهصورت دروني در دانش آموزان به وجود آورد زيرا در صورت عدم انگيزه دروني فعالیتهای پرورشي پايدار نخواهند بود، اظهار كرد: درحالیکه اولويت فعالیتها در نظام تعليم و تربيت و بر اساس سند تحول بر تربيت دانش آموزان متمركز است اما در آموزشوپرورش بهگونهای برنامهریزی کردهایم كه اولويت و ارجحيت با برنامههای آموزشي شده است و تربيت دانش آموزان به حاشيه رفته است.
وی ادامه داد: انجام مسابقات فرهنگی و هنری بسیار مهم است و باید ادامه یابد اما سیاستگذاری در حوزه تربیت باید فعال باشد و ظرفیتهای مدرسه را فعال کنیم.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: در مدرسه بهاندازه ظرفیتی که ایجاد میکنیم میتوان فعالیت کرد لذا باید ایدههای عملی و عمیق ارائه کرد تا بتوان ظرفیتهای لازم در حوزه پرورشی را به وجود آورد.
عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به اينكه بهترین بستر فعالیت در جهان خلقت به معلمان داده شده است پس نباید غلبهکارهای اجرایی ذهن شمارا از اهداف اصلی دور کند، اظهاركرد: رفع مشکلات حوزه پرورشی تنها به دست مدیران و کارکنان این حوزه است لذا باید روی این موضوع متمرکز شوند.
توجه به اثربخشی برنامهها ضرورتی است که مورد غفلت واقعشده است
وی بابیان اينكه وابستگی به برنامههایی كه از گذشته بوده است، ممكن است در زمان حال جذابيتي نداشته باشد را بهعنوان یکی از چالشهای فعالیتهای پرورشي در مدارس برشمرد و افزود: باید به دنبال برنامههای جدید، كاربردي، ایدههای نو و سليقه روز دانش آموزان مطابق با نيازهاي زمانه خودمان باشيم.
وزیرآموزشوپرورش تصریح کرد: در حوزه اردوها نیازمند کار بیشتری هستیم اعتبارات و نیروی انسانی مشکل اصلی اردوها نیست بلکه نیازمند طرحی در این زمینه هستیم تا بدانیم دانش آموزان هر سطح و پایه به چه اندازه و چه نوع اردوهايي نیاز دارند.
وی با اشاره به اينكه بر اساس تجارب چهلساله مدیریت پس از انقلاب، توجه به اثربخشی طرحها از ضروریترین مواردی است که همواره مورد غفلت واقعشده است، گفت: اغلب تاکتیکهای مدیریتی که تاکنون به کار گرفتهشده است خروجی لازم را نداشته است لذا باید در این زمینه ایده های کارساز ارائه داد.
مشكلات مزمن؛ انگيزه حل آنها را از بين میبرد
وی ادامه داد: هیچگاه با مشکل کنار نیایید زیرا بهمرور مشکل مزمن میشود و به وجود آن عادت میکنید و انگیزهای برای حل آن نخواهید داشت. لذا اگر مشکلی در یک دستگاه مزمن شود نشانه بیماری آن دستگاه است.
وزیرآموزشوپرورش بابیان اينكه در حوزه آسیبهای اجتماعی باید استراتژی داشت و کار در این زمینه بسیار حیاتی است و باید ابتدا افراد را تجهیز کنیم و مهارتها را در این زمینه بیاموزیم، افزود: بهعنوان محور اصلی فعالیتهای پرورشی باید به آسیبهای اجتماعی توجه شود و این امری حیاتی برای کشور است.
شایانذکر است؛ قبل از سخنان وزیر آموزشوپرورش و به درخواست وی، هریک از مدیران و کارکنان با تشریح و طرح مسائلی بدون واسطه با وزیر سخن گفتند كه ازجمله موضوعات مطروحه دراین نشست میتوان به موارد زیر اشاره کرد: دغدغههای عفاف و حجاب، جابجایی جایگاه صف با ستاد، آسیبهای اجتماعی و راههای پیشگیری، تقویت نیروی انسانی حوزه پرورشی، تقویت سامانه همگام و رفع مشکلات موجود، اتصال فعالیتهای پرورشی به معلمان، برگزاري اردوها با انجام پژوهشها، ارتقای مستندسازی، توجه بیشازپیش به حوزه آسیبهای اجتماعی و... .