وزیرآموزشوپرورش در دیدار با کارکنان معاونت برنامهریزی و توسعه منابع اظهاركرد: با مولدسازی داراییها، نگرش مبتنی برآی تی، نظاممند كردن مناسبات و قابلاطمینان كردن شرايط، وقت بيشتري به مسائل اصلیتر و جدیتر آموزشوپرورش اختصاص دهيم.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی صبح امروز در دیدار با کارکنان معاونت برنامهریزی و توسعه منابع که در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با تشكر از زحمات و تلاش معاون، مدیران و کارکنان معاونت برنامهریزی و توسعه منابع، اظهاركرد: به مأموریتهای اين معاونت آگاه هستم و میدانم بیشترین بار روانی و حجم مسائل و مشکلات بر عهده این مجموعه است.
وی افزود: به خودم و مجموعه آموزشوپرورش تبریک میگویم که با توجه به گفتههای همکاران در این جلسه، تمایز بسیار خوب و شناخت و درک روشنی از مسئولیتها، وظایف و مشکلات حوزه کاری خود دارید و ایدههایی برای انجام دادن دارید كه این رویکرد یک امتیاز و نگاه خوبی است.
وزیرآموزشوپرورش خاطرنشان کرد: متأسفانه افراد همه مطالبهگر هستند لذا مسائل از یک مسئول به مسئول ديگر منتقل و حل نمیشود.
حاجی میرزایی با اشاره به تعبیری از نهجالبلاغه اظهار کرد: حضرت امیر عليه السلام دو عامل را دليل سقوط تمدنها میدانند كه تقدیم اراذل و تأخیر افاضل است و اگر در جامعهای ریتم و جریانی که مشاهده میشود جایگزینی افراد ضعیف، ناسالم و نادان بهجای افراد قوی، توانمند و سالم و دانا باشد، نشانه سقوط آن جامعه است.
وزیر آموزشوپرورش گفت: باید تلاش کنیم کار را به کسی بسپاریم که تعهد، سلامت و مسئولیت بیشتری دارد لذا تلاش و اهتمام بر این نکته دارم که کار را به افرادی بسپارم که دقیقتر، جدیتر، توانمندتر و مسئولیتپذیرتر هستند.
وزیرآموزشوپرورش بابیان اینکه فرعی کردن مسائل اصلی و اصلی کردن مسائل فرعی از دلایل افول ملتها است، گفت: اگر فرض کنیم هدف رفتن به نقطه مطلوب است، در مسیر حرکت در معرض رویدادهای متنوعی قرار میگیریم و با جذابیتهای متنوعی مواجه میشویم برخی اوقات افراد در همان اوايل حركت و درگذرگاهها با دیدن مشکلات توقف میکنند چراکه توجه و رسيدگي به مشکلات آنها را از اهداف رسیدن به آن نقطه بازمیدارد.
حاجی میرزایی تأکید کرد: تجربهام در سیستم اجرایی کشور این است که غالباً مسائل فرعی و حاشیهای ما را از مأموریت اصلی دور کرده است.
مأموریت آموزشوپرورش تبديل هزینهها به سرمایه است
وی تصریح کرد: مأموریت آموزشوپرورش این است که هزینهها را به سرمایه تبدیل کنیم و باوجودآنکه کارها تفکیک و تمایز پیداکرده است و ما تمایز ساختاری در كارها و نقشها را داریم اما اصل كار تحقق مأموریتها است.
وزیرآموزشوپرورش بابیان اینکه در سفرهای استانی مدیران فهرستی از مسائل، ایدهها و چالشها را مطرح میکنند، گفت: در طرح اين مسائل مديران توجه نمیکنند که مجموعه برای چه هدفی به وجود آمده است و چهکاری میخواهد انجام دهد.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه ما مأموریت داریم ارزش واقعی در مجموعه خود به وجود آوریم، اظهار کرد: زمانی قادر خواهیم بود که این مأموریت را بهدرستی پیش ببریم که بین خودمان و واحدهای وزارتخانه و همینطور بین واحدهای وزارتخانه با مجموعه دولت، مجلس، جامعه و خانوادهها همراستایی ایجاد کنیم.
وی با تأکید بر اینکه باید چشمانداز مشترک ایجاد کنیم که مطلوب همه باشد، گفت: تاکنون در خلق این چشمانداز و تولید آن موفق نشدهایم و نتوانستیم در درون خودمان درک یکسان و روشني داشته باشیم و حتی با دیگران آن را به اشتراک بگذاریم و به جمعبندی و تفاهم روشن برسیم.
مأموریت معاونت برنامهریزی و توسعه منابع خلق نتایج پایدار و اثربخش است
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه هرکسی با توجه به فهم خود در كارها با شما شريك میشود، گفت: در چنین شرايطي خلق نتایج پایدار و اثربخش کار سخت میشود و آنچه به زندگی ما معنا میدهد و بر وجود ما اثر میبخشد تلاش برای خلق چنین موقعیتی است. بنابراين یکی از مهمترین مأموریتهای معاونت برنامهریزی و توسعه منابع تلاش برای خلق چنین تصویری است و البته اين به این معنا نیست که موضوعاتي بهعنوان برنامه نوشته و ابلاغ شود.
وزیرآموزشوپرورش اظهارکرد: در طول سالهای گذشته برنامههای متعددی در آموزشوپرورش اجراشده است که وقتی نقاط اشتراک اين موضوعات بررسي میشود، متوجه میشویم که نتوانستیم از اين موضوعات حتي چند مورد را از میز آموزشوپرورش برداریم و آنها را مجدداً در تمام برنامهها تکرار میکنیم.
وی بابیان اينكه نتوانستیم به مسائل اصلی نگاه اصلی داشته باشیم و مشکلات و مسائل فرعی ذهن و فکر و اندیشه ما را تسخیر کرده است، گفت: ایده سامانه جامع و حساب یکپارچه مدارس و ایدههای مختلف در وزارت آموزش، اجزای پازلی است که قصد ايجاد چشمانداز مشترک را دارد.
وزیر آموزشوپرورش بابیان اينكه از نگاه حکمرانی خوب دو جز مهم؛ ابزار تنظیمگری و قاعدهگذاری بهکاربرده میشود، خاطرنشان كرد: در مجموعه اداری سراسر کشور مهمترین ابزاری كه از آن استفاده میکنند؛ ابزار مالی و اقتداری است و ایدهها و برنامهها را به مدد اين ابزار میخواهند، پیش ببرند، درحالیکه این دو ابزار قادرند سامان مناسبتر بدهند و در جهت اهداف بهتر سازمان تجهیز کنند.
از شاخصهای سنجش مديريتي بررسي قاعدهگذاري و تنظیمگریهای درونسازمانی است
وزیر آموزشوپرورش گفت: يكي از شاخصهای سنجش مديريتي این است که در درون حوزهها چه میزان قاعدهگذاری سنجیده و تنظیمگریهای اصولی انجامگرفته است.
وی در ادامه اضافه کرد: در آموزش و پرورش با امور بهشدت متکثر و متنوعی مواجه هستیم و اگر تنظیمات مؤثری داشته باشیم مسیر حرکت ما روشنتر میشود.
حاجی میرزایی گفت: برخي كارها روال منظمي و قاعدهمندی دارند مانند اينكه مشخص است که تابع چه قوانینی حقوق افراد تعیین شود و اگر قرار باشد یکمیلیون فرد حقوق داده شود کارشناسی براساس همان تنظیمهایی که وجود دارد میتواند کار را انجام دهد اما کارهایی هستند که دائماً شرایط جدید و متنوعی ایجاد میکنند که ذهن را به تصمیمگیری دعوت میکند و باعث میشود که انرژی مجموعه را صرف خود کند.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: اگر امور فاقد نظم را انسجام ببخشیم و تنظیمگریهای لازم به امور فاقد تنظیم و قاعدهگذاریهای مناسب به امور فاقد قاعده را انجام دهیم مسیر حرکت روشنتر میشود لذا تا جایی که میتوانید هر امر بیقاعدهای را قاعدهمند کنید حتی اگر قاعده درست نباشد چراکه کار بدون تنظیم و قاعده ذهن و روح ما را خسته میکند.
مشکلات مزمن با فرسودگی سیستم باعث كاهش قدرت نفوذ، برنامهریزی میشود
حاجی میرزایی بابیان اینکه برخی از مشکلات در دستگاههای مديريتي تبدیل به مشکلات مزمن شده است، گفت: این مشکلات باعث فرسودگی سیستم میشود و قدرت نفوذ، برنامهریزی و تعامل ما را برای کار از بین میبرد.
وی تأکید کرد: هیچ مسئلهای نباید باقی بماند و اگر مسئلهای پیدا شد باید شبانهروز برای حل آن مشکل اهتمام و تلاش داشته باشیم و اگر عوارض مسئله را برداشتیم اما ریشه آن باقی بماند همچنان مسئله زنده است و باید به تمام جوانب آن اندیشید.
بهرهوری به معناي صرفهجویی و هزینه كمتر کردن نيست
وزیرآموزشوپرورش با تأکید بر اينكه تمام مجموعه به بهرهوری حساس باشند و توجه کنند، گفت: برداشت اشتباهی از بهرهوری وجود دارد و فکر میکنند که بهرهوری یعنی صرفهجویی و هزینه كمتر کردن است. هزینه کردن امر نسبی است و مهم ارزشی است که خلق میشود و هزینهای که درست نباشد معطوف به خلق ارزش نخواهد شد.
خلق ارزش مهمترین جهتگیری بهره ورانه است
وی بابیان اينكه با این نگرش در تمام حوزهها خلق ارزش مهمترین جهتگیری بهره ورانه است و معاونت برنامهریزی و توسعه منابع یکی از مجموعههایی است که باید در این زمینه پیشگام باشد، اظهارکرد: روال کلی منابع و مصارف در کشور بهگونهای است که درباره آموزشوپرورش به مرحلهای میرسد که نمیتواند ادامه بدهد و این مسیر قابلاستمرار و دوام نیست باید نگاه متفاوتی داشته باشیم و نگاه ما به مجموعه منابع و مصارف باید متحول شود.
حاجی میرزایی بابیان اینکه چگونه میتوانیم طرح نو داشته باشیم و منابع را به پایداری نسبی برسانیم، گفت: بايد افراد بدانند مأموریت دارند كه کیفیت متمایزی را ارائه دهند و نگاه متفاوت و جديدي به پایداری منابع و مصارف داشته باشند.
با نگرش مبتني بر آی تی و نظاممند كردن مناسبات؛ زمان بيشتري براي برنامهریزی اختصاص دهيم
وزیرآموزشوپرورش در پایان گفت: مولدسازی داراییها، نگرش مبتنی بر آی تی و اینکه چگونه میتوانیم مجموعه آموزشوپرورش را وارد مناسباتی کنیم که شرایط را قابلاطمینان کند باعث میشود تا وقت بيشتري داشته باشيم به مسائل اصلیتر و جدیتر آموزش و پرورش بپردازیم.