مرکز برنامهریزی و فناوری اطلاعات به سؤالات پرتکرار در خصوص شبكه آموزش دانشآموزی (شاد) پاسخ داد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از وزارت آموزشوپرورش، پس از راهاندازی شبكه دانش آموزش دانشآموزی، سوالاتي از سوي معلمان، اوليا و دانش آموزان در مورد نحوه كار اين شبكه ارسال شده است كه اولين نسخه پاسخ به اين پرسشها كه در طبقهبندیهای (سؤالات عمومي، مديران، معلمان، دانش آموزان، والدين و فعالیتهای داخل كلاسي) آماده شده است، ارائه میشود:
سؤالات عمومی
1 . آيا بعد از نصب پیامرسان توسط مدير، معلم، دانشآموز يا اوليا نياز به تعريف کلاس يا گروههای درسی است؟
جواب: بهمحض ورود و احراز هویت مدیر مدرسه، کلاسهای مدرسه بهصورت خودکار تعریف میشوند و نیازی به ساخت
گروههای کلاسی نیست.
2 . مزيت استفاده از اپليکيشن داخلی و اختصاصی در اين طرح چيست؟
جواب: فراهم آوردن محیطی جذاب، پویا، امن و متناسب با نیازهای آموزشی و اجتماعی دانشآموزان ایرانی از مهمترین دلایل راهاندازی اپلیکیشن داخلی شاد است.
3. تلفن همراهم اجازه نصب اپليکيشن را نمیدهد. چهکار کنم؟ پیغامهایی نظير اين برنامه معتبر نيست يا ممکن است تلفن و اطلاعات شما را به خطر بياندازد؟
جواب. تمام مسائل امنیتی در خصوص اپلیکیشن توسط تیمی فنی مورد بررسی قرارگرفته است. لذا کافی است به بخش (تنظیمات setting ) دستگاه خود مراجعه کرده و اجازه نصب اپلیکیشن را فعال کنید.
4 . آيا مخاطبين همگروهها و مخاطبين ما را میبینند؟
جواب: خیر. تمام اطلاعات شخصی کاربران محفوظ بوده و برای سایر کاربران غیرقابل دسترسی است. افراد تنها امکان مشاهده مخاطبان خود که به شاد پیوستهاند را دارد.
5 . آيا پیامرسان نسخه دسکتاپ (ويندوز/ مک/ لينوکس) دارد؟
جواب: در حال حاضر فقط نسخه اندروید قابلدسترسی است.
6 . آيا پیامرسان نسخه وب دارد؟
جواب: بله. بهزودی آدرس نسخه وب پیامرسان اعلام میشود.
7. آيا پیامرسان نسخه IOS دارد؟
جواب: خیر.
8 . آموزشهای برخط تا چه زمانی ادامه دارد؟
جواب: آموزش برخط تا رفع موانع موجود و اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه خواهد داشت.
9 . آيا اينترنت رايگان در اختيار ما قرار میگیرد؟
جواب: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، بهزودی امکان استفاده از اینترنت رایگان برای اپلیکیشن شاد فراهم خواهد شد.
10 . برنامه کلاسهای چندپايه/ پیشدبستانی/ نهضت سوادآموزی چگونه خواهد بود؟
جواب: فعلاً امکان حضور این افراد در سامانه شاد وجود ندارد. در اسرع وقت پس از امکانپذیر شدن ارائه خدمت اطلاع رسانی میشود.
11 . برای دانش آموزان محروم/ مناطق محروم از امکانات لازم چه بايد کرد؟
جواب: موضوع در دست بررسی است و مراتب متعاقباً به اطلاع میرسد.
12 . آيا امکان گزارشگیری از فعاليت مدرسه و کلاسها در سطح منطقه و استان وجود دارد؟
جواب: بله. پنل گزارشگیری در بخش « ورود مدیر ستادی/ استانی/ شهرستانی » در اپلیکیشن شاد وجود دارد.
13 . امکان فعاليت کلاسهای پیشدبستانی وجود دارد؟
جواب: فعلاً خیر. اما بهزودی این امکان فراهم خواهد شد.
14 . آيا امکان ايجاد گروه و کانال (به هر نوعی) برای افراد وجود دارد؟
جواب: خیر. این امکان در اپلیکیشن شاد وجود ندارد.
15 . امکانات موردنیاز دستگاه هوشمند برای نصب اين اپليکيشن چيست؟
جواب: دستگاه هوشمند با سیستمعامل اندروید (نسخه 4.4 یا بالاتر) و دارای حداقل حافظه لازم برای نصب و اجرای اپلیکیشن.
مدیران
1 . مديران بايد چهکاری انجام دهند؟ (شرح یکبهیک مراحل)
جواب: مدیران با مراجعه به کانال پشتیبانی اپلیکیشن شاد میتوانند تمامی مراحل کار را به تفکیک مشاهده کرد. (در صورت نیاز از راهنما استفاده شود).
2 . چگونه اطلاعات معلمان (رسمی، حقالتدریس، نيروهای آزاد، فاقد ابلاغ سيستمی) وخريد خدمات را در سناد ثبت و اصلاح کنيم؟ مشکل عدم پذيرش اطلاعات معلم توسط اپليکيشن را چطور حل کنيم؟
جواب: کلیه اطلاعات معلمان توسط مدیران مدارس در سامانه سناد قابل ثبت و ویرایش است. مدیر و معلم باید از صحت اطلاعات وارد شده در سناد اطمینان حاصل کنند و سپس فرآیند نصب و راهاندازی اپلیکیشن را اجرا نمایند.
3 . چگونه اطلاعات خود (مدير) را در سناد ثبت کنم؟
جواب: این اطلاعات توسط مدیران مناطق در سامانه سناد قابل ثبت و ویرایش است.
4 . چه مقاطعی موظف هستند در سناد فرآيند ثبت اطلاعات را انجام دهند؟
جواب: تمامی مقاطع موظف به ثبت اطلاعات خود در سناد هستند. این کار برعهده مدیران مدارس و مناطق بوده و دسترسی برای سایر افراد وجود ندارد.
سؤالات معلمان
1 . معلمان بايد چهکاری انجام دهند؟ (شرح یکبهیک مراحل)
جواب: معلمان با مراجعه به کانال پشتیبانی اپلیکیشن شاد میتوانند تمامی مراحل کار را به تفکیک مشاهده کرد. (در صورت نیاز از راهنما استفاده شود).
2. با ورود کد ملی معلم در قسمت کلاسبندی، خطای « معتبر نيست » نمايش داده میشود. بايد چهکار کنم؟
جواب: لازم است دقت کنید شماره تلفن شما با سامانه سناد مطابقت داشته باشد. همچنین شماره ملی را درست و با کیبورد انگلیسی وارد کنید. در صورت نیاز، از مدیر درخواست کنید اطلاعات شما را در سامانه سناد اصلاح کند.
3 . برخی از همکاران حقالتدریس با ابلاغ همکار ديگری در کلاس هستند. چه بايد کرد؟
جواب: ابلاغ صوری خلاف است. باید اطلاعات دقیق در سناد درج شود.
4 . آيا امکان ادغام چند کلاس با محتوای مشابه توسط يک معلم وجود دارد؟
جواب: متأسفانه فعلاً این امکان وجود ندارد.
سؤالات کادر مدرسه/ سایر آموزشها
1 . معاونين مدرسه بايد چه کاری انجام دهند؟
جواب: در حال حاضر، کادر مدرسه موظف به همکاری با مدیر مدرسه هستند. در مراحل بعد برای این افراد نیز نقشهای مجزا روی اپلیکیشن قابلتعریف است.
2 . مربيان پرورشی/ مشاوران بايد چهکاری انجام بدهند؟
جواب: بهزودی گروه مخصوص پرورشی/مشاوره در هر مدرسه تأسیس خواهد شد.
3. برای اجرای برنامههای سلامت و تربیتبدنی/ دروس عملی/ دروس مهارتی چه کنيم؟
جواب: متعاقباً اطلاعرسانی خواهد شد.
سؤالات دانش آموزان
1 . دانش آموزان بايد چهکاری انجام دهند؟ (شرح یکبهیک مراحل)
جواب: دانش آموزان با مراجعه به کانال پشتیبانی اپلیکیشن شاد میتوانند تمامی مراحل کار را به تفکیک مشاهده کرد. (در صورت نیاز از راهنما استفاده شود).
2 . دانشآموز اتباع هستم. چگونه وارد سامانه شوم؟
جواب: در مورد اتباع سایر کشورها، کد هویتی اتباع بهجای کد ملی درج شود و نیازی به ورود اطلاعات شناسنامهای نیست. امکان ورود این عزیزان بهزودی فراهم میشود.
3. آيا امکان ورود چند دانشآموز با يک خط وجود دارد؟ والدينی که معلم يا مدير مدرسه هستند میتوانند از همان خط برای ورود فرزندشان استفاده کنند؟
جواب: بله. فعلاً این امکان وجود دارد. اما احتمال بروز هر خطای احتمالی توسط فرزندان در این زمینه بر عهدهی والدین خواهد بود. والدین باید در صورت نیاز، خط تلفن جداگانه برای ورود هر دانشآموز تهیه کنند.
4 . دانش آموزان استثنايی چهکار کنند؟
جواب: متأسفانه در این فاز ابتدایی اجرای طرح برنامه ویژهای برای دانش آموزان استثنایی در نظر گرفته نشده است. در صورت امکان، فعلاً دانش آموزان با شرایط مشابه سایرین وارد برنامه بشوند.
5 . ورود دانش آموزان با مشکل مواجه شده است.
جواب: توجه کنید که ممکن است دلیل بروز این ایراد، نقص یا اشتباه در مشخصات ثبتشده دانشآموز در سامانه سناد باشد. از صحت اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید.
سؤالات والدین
1 . والدين بايد چهکاری انجام دهند؟
جواب: والدین میتوانند پس از نصب اپلیکیشن، بر حضور دانشآموزان در کلاسهای درس در ساعت مقرر نظارت داشته باشند. فعلاً امکان حضور فعال والدین در اپلیکیشن شاد وجود ندارد.
2 .آيا امکان ارسال گزارش حضوروغیاب بهصورت هفتگی برای والدين وجود دارد؟
جواب: متأسفانه فعلاً این امکان وجود ندارد. اما محتوای کلاس و فعالیتهای کلاسی در دستگاه هوشمند مورداستفاده همواره قابلدسترسی است.
فعالیتهای داخل کلاسی
1 . آيا امکان انصراف از کلاس (ترک گروه کلاسی) وجود دارد؟
جواب: در حال حاضر امکان انصراف از کلاسها وجود ندارد.
2 . آيا امکان ذخيره کلاس و محتوای ارائه شده را دارم؟
جواب: بله. اپلیکیشن شاد در این زمینه مشابه پیامرسانها عمل میکند و شما مشابه یک پیامرسان میتوانید محتوای ارائه شده در آن را ذخیره کنید.
3 . آيا امکان حذف/ ويرايش پیامهای ارسالی را دارم؟
جواب: بله. اپلیکیشن شاد در این زمینه مشابه پیامرسانها عمل میکند و شما مشابه یک پیامرسان میتوانید پیامهای خود را حذف یا ویرایش کنید.
4 . آیا ارسال فایل متنی و صوتی و یا عکس یا فیلم محدودیت دارد؟
جواب: حداکثر حجم فایل قابل ارسال 100 مگابایت است.
5. آیا امکان انتقال اطلاعات از يک گوشی به گوشی ديگر را دارم؟
جواب: بله. اطلاعات پیامرسان درون خود پیامرسان ذخیره شدهاند و وابسته به ابزار مورد استفاده شما نیست. کافی است با دستگاه دیگر در حساب کاربری خودتان وارد شوید.
6 . آيا امکان ارتباط دوسويه و تعاملی بين دانش آموزان و معلم وجود دارد؟
جواب . بله. محیط شاد قابلیت ارتباطگیری دوسویه معلم و دانش آموزان در گروههای کلاسی را فراهم آورده است. البته امکان ارتباطگیری شخصی وجود ندارد.
7 . آيا آزمونها/ امتحانات/ صدور کارنامه هم به همين روش انجام میشوند؟
جواب: در این مورد متعاقباً اطلاعرسانی خواهد شد.
8 . آيا امکان اشتراکگذاری (share) قسمتی از صفحه گوشی و يا دسکتاپ برای همه کلاس وجود دارد؟
جواب: متأسفانه فعلاً این امکان وجود ندارد.
9 . آيا امکان حضوروغیاب آنلاين وجود دارد؟ چگونه بفهميم دانشآموز از کلاس خارج نشده است؟
جواب: با مراجعه به لیست کلاس میتوانید از وضعیت حضور هر یک از دانش آموزان اطلاع حاصل نمایید.
10 . آيا امکان ارسال تصوير يا صوت معلم بهصورت همزمان ( stream ) وجود دارد؟
جواب: خیر. متأسفانه فعلاً این امکان وجود ندارد.