وزارت آموزشوپرورش دستورالعمل نحوه برگزاري امتحانات خردادماه پايه نهم مدارس شبانهروزی را جهت اجرا به ادارات کل آموزشوپرورش استانها ابلاغ کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مركز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، پيرو ابلاغ دستورالعمل بازگشايي مدارس با رعایت كامل پروتکلهای بهداشتی از 27 اردیبهشتماه و باهدف رفع اشکال و ارائه خدمات آموزشی به آن دسته از دانشآموزانی که به هر دلیلی موفق به دریافت آموزشهای درسی غیرحضوری نشدهاند، از سوي وزارت آموزشوپرورش دستورالعمل نحوه برگزاري امتحانات خردادماه پايه نهم مدارس شبانهروزی را جهت اجرا به ادارات کل آموزشوپرورش استانها ابلاغ شد.
بر اين اساس، در موارد خاص و بهصورت موردي فقط در خصوص دانش آموزان پايه نهم مدارس شبانهروزی كه امكان حضور در ارزشيابي پاياني خردادماه براي آنها وجود نداشته باشد؛ مدير مدرسه پس از تائید شوراي مدرسه، تنظيم صورتجلسه مربوط و با هماهنگي اداره آموزشوپرورش منطقه میتواند ارزشيابي پاياني (تراكمي) نوبت دوم (خردادماه) در پایههای نهم دوره اول متوسطه را به شيوه غيرحضوري برگزار كند.
در اين دستورالعمل آمده است؛ در صورت برگزاري آزمون به شيوه غيرحضوري، مسئوليت ارزشيابي پيشرفت تحصيلي تربيتي دانش آموزان به عهده معلمان و مديران مدارس خواهد بود. معلمان میتوانند براي اطمينان از تحقق اهداف دروس، بر اساس مستندات و شواهد جمعآوریشده از مشاركت دانشآموز در فعالیتهای آموزشي و تربيتي داخل و خارج از كلاس درس و مدرسه، آموزشهای مجازي، نتايج ارزشيابي حضوري، ارزشيابي غيرحضوري آفلاين و آنلاين، ابتكارات و خلاقیتها در موقعیتهای يادگيري، پژوهشهای دانشآموزی مرتبط با دروس، خلاصهنویسی، نتايج ارزشیابیهای تكويني (مستمر) نوبت اول و دوم و پاياني (تراكمي) نوبت اول و ساير شیوههای ارزشيابي، نمره دانشآموز را تعيين و به مدير مدرسه ارائه نمايند و اين نمره در ستون ارزشيابي تكويني (مستمر) و پاياني (تراكمي) نوبت دوم (خردادماه) ثبت و اعلام نتيجه خواهد شد.
شایانذکر است، با توجه به اينكه واحد سازماني داوطلبان آزاد و ارزشيابي جامع در پايه نهم، لذا تصمیمگیری در ارتباط با طراحي سؤالات و تعيين محل برگزاري امتحانات اين دسته از افراد به اداره كل آموزشوپرورش استان واگذار میشود.