ط آهن دوخطه ميانه - بستان آباد- تبريز از ايستگاه فعلي ميانه واقع در مسير راهآهن تهران - تبريز شروع شده و با گذر از شهرهاي تركمن چاي، بستانآباد و باسمنج به ايستگاه كنوني تبريز متصل مي شود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از مركز اطلاعرساني، روابط عمومي و امور بينالملل سازمان برنامه و بودجه كشور، رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور سال ۱۳۹۹ را سال به بهره برداري رسيدن بخش بزرگي از طرح هاي مربوط به احياي درياچه اروميه دانست.
دكتر محمدباقر نوبخت در بدو ورود به فرودگاه بين المللي تبريز اظهار كرد: در سفر امروز حداقل دو موضوع را دنبال مي كنيم؛ اولي بحث درياچه اروميه و طرح هاي مختلفي است كه براي احياي اين درياچه از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و مي توانيم بگوييم سال ۱۳۹۹ سال بهره برداري و خاتمه بخش بزرگي از اين طرح ها بويژه طرح انتقال آب از رودخانه زاب و سد كاني سيب خواهد بود.
وي افزود: آنچه را كه توسط رئيس جمهور وعده داده شده بود به خوبي پيگيري كرديم و اين افزايش تراز ۱۲۶ سانتي متري و وسعت ۱۰۸۹ كيلومتر مربعي درياچه در اين فاصله، نشان از موفقيت اين طرح بود و مي توانيم بگوييم درياچه اروميه احيا شده و حدود ۱۰ هزار ميليارد تومان ارزش ريالي اين پروژه است.
دكتر نوبخت ادامه داد: در كنار اين كار بزرگ ريل و راه آهن دوخطه ۱۳۲ كيلومتري كه از ميانه آغاز كرده بوديم به بستان آباد رسيد و امسال اين ريل را به تبريز و ايستگاه خاوران خواهيم رساند؛ در مجموع دولت به آنچه كه قول داده عمل خواهد كرد.
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود گفت: بيش از ۱۰۰ درصد اعتبارت سفر اول رئيس جمهور به استان آذربايجان شرقي از نظر ريالي تامين شده گرچه از نظر تكميل كار خود را متعهد مي دانيم؛ به هر حال جزو اولويت هاي سازمان برنامه و بودجه هست كه ۱۰۰ درصد اعتبارت سفر تخصيص يافته و پرداخت شود.
خط آهن دوخطه ميانه - بستان آباد- تبريز از ايستگاه فعلي ميانه واقع در مسير راهآهن تهران - تبريز شروع شده و با گذر از شهرهاي تركمن چاي، بستانآباد و باسمنج به ايستگاه كنوني تبريز متصل مي شود.
طرح راه آهن ميانه تبريز حدود ۱۷۵ كيلومتر بوده كه ۱۳۲ كيلومتر آن شامل مسير ميانه_بستان آباد و ۴۲ كيلومتر نيز شامل مسير بستان آباد تا تبريز است؛ اين طرح از سال ۱۳۷۹ آغاز شده است.
خط آهن ميانه - بستان آباد - تبريز، ادامه راهآهن تهران ـ ميانه است كه در صورت تكميل، فاصله بين تهران و تبريز را از نظر مسافت ۱۱۴ كيلومتر و از لحاظ زماني ۵.۵ ساعت كاهش ميدهد.
اين خط آهن به صورت دو خطه طراحي شده و حداكثر سرعت آن براي واگنهاي باري ۱۲۰ كيلومتر و براي واگنهاي مسافربري ۱۶۰ كيلومتر در ساعت خواهد بود.