معاون امور دریایى سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام علل اصلی حریق در شناورهاى سنتى، اقدامات انجام شده به منظور جلوگیرى از حریق در این شناورها را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جلیل اسلامی به تشریح دلایل اصلی حریق در شناورهای سنتی پرداخت و گفت: این مسئله را مىتوان در ابعاد مختلف بررسى کرد که ساختار ضعیف لنجهای چوبی و فایبرگلاس برای مقاومت در هنگام بروز حریق و ضعف آموزش خدمه شناورهای سنتی از مهمترین آنها است.
وى افزود: عدم رعایت ایمنی از سوی خدمه، استفاده از تجهیزات غیر استاندارد اضافی روی شناور مانند موتورپمپ های بنزینی و نگهداری بنزین غیرمجاز روی شناورها از دیگر دلایل حریق شناورهای سنتی است.
عضوهیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردى ادامه داد: رفتار غیرایمن در نحوه انتقال سوخت در شناورها، رفتار غیرایمن در هنگام آشپزی روی شناور و عدم رعایت صفافی ایمن لنج ها را می توان از دلایل دیگر حریق در شناورهای سنتی نام برد.
اسلامى در ادامه ضمن تشریح اقداماتی که از طریق سازمان بنادر و دریانوردى به منظور جلوگیرى از حریق در شناورهای سنتی دنبال می شود، گفت: ممنوعیت استفاده از پمپ های بنزینی روی شناورهای سنتی، الزام لنج ها به حضور حداقل خدمه شناور در هنگام پارک و کنار اسکله و افزایش نظارت های ایمنی شناورهای سنتی از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
معاون امور دریایى سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در این زمینه اقدامات دیگرى همچون ایجاد طرح صفافی ایمن لنجها در بنادر و تهیه و پیگیری روند جایگزینی شناورهای سنتی مدنظر قرار گرفته است، اظهار کرد: اختصاص وام کم بهره به نوسازی ناوگان سنتی، تجهیز بنادر به امکانات اطفاء حریق ثابت و تامین شناورهای آتشخوار متناسب با نیاز بنادر شناورهای سنتی از دیگر فعالیت های این سازمان به منظور جلوگیرى از حریق در شناورهای سنتی است.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، اسلامى خاطر نشان کرد: تعامل با سازمان شیلات درخصوص ارتقاء ایمنی شناورهای صیادی سنتی، برگزاری آموزش های تکمیلی برای خدمه شناورهای سنتی، پیگیری طرح تعویض پمپ های سیار بنزینی با پمپ های گازوییلی و نیز تقویت هماهنگی بین ارگانهای استانی برای ارتقای توان مقابله با حریق شناورهای سنتی از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.