با حضور وزیر نيرو و در دومين برنامه گفتگوي هفته، اعضای شورای معاونان وزارت آموزشوپرورش به طرح مسائل و چالشهای آموزشوپرورش با حوزه وزارت نيرو پرداختند.
صبح امروز در دومین نشست از سلسه نشستهای گفتگوی هفته باهدف ايجاد ارتباط و تعامل دوسويه بين وزارت آموزشوپرورش و ساير دستگاهها با موضوع گفتگو بر محور تحول که با حضور محسن حاجی میرزایی و رضا اردکانیان در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اعضای شورای معاونان به طرح مسائل و چالشهای این دستگاه در ارتباط با موضوع موردنظر پرداختند. برنامهها و موارد مطرحشده توسط اعضای شورای معاونان به شرح زیر است:
حضور 668 مديران استاني و مناطق در اين برنامه از طريق بستر شاد
علي باقر زاده، رئيس مركز هماهنگي و حوزه وزارتي اظهار کرد: تصور مدرسه بدون آب و برق برای همه سخت است و بعيد است كه در چنين مدرسهای جريان ياددهي – يادگيري بهخوبی انجام شود. در اسناد جهاني و بینالمللی آب و انرژي دو مقوله کاملاً مورد توجه هستند كه بيشترين تأثیرات را در اكوسيستم دارند و نقش بسزايي در رفاه و امنيت جوامع دارند كه اگر بهدرستی مصرف نشوند، میتوانند مشكلات زيادي را براي جوامع به وجود آورند.
باقر زاده با اشاره به اينكه در اين نشست 668 مدير از استان و مناطق و همچنين شوراي معاونان وزارت آموزشوپرورش حضور دارند، گفت: اين نشست باهدف جريان سازي اجتماعي بر تغيير نگرشها و دستاوردها، ارتقاء هدفهای مديريتي، ظرفیتسازی مشترك و تسهيل رسيدن به اهداف طراحیشده و بهطور همزمان 668 مدير آموزشوپرورش از بستر شاد در آن حضور دارند كه با توجه به موضوع نشست بسياري از آنها درخواست مشارکت در تولید انرژی را داشتند تا از فرصتي كه از پشتبام مدارس براي نصب پنلهای خورشیدی و توليد انرژي برق موردنیاز مدارس در دسترس است، استفاده شود.
وي ادامه داد: برخي از مدارس ازجمله مدارس دو نوبته، مدارس شبانهروزی و مدارس فني و حرفهای و كاردانش با توجه به مصرف انرژي بيشتر از حد معمول، به دليل زمان حضور دانش آموزان در مدرسه و يا نوع فعاليتي كه دانش آموزان به آن درگير هستند، نياز به بازنگري در الگوي مصرف و اعلام تعرفه جديد دارند و نبايد مانند مدارس عادي در نظر گرفته شوند.
رئيس مركز هماهنگي و حوزه وزارتي گفت: مسئله الگوی مصرف در مناطق گرمسیری و مناطق سردسیری بايد متفاوت باشد كه در حوزه گرمسيري کموبیش بازنگري برالگوي مصرف انجامشده است ولي در مناطق سردسيري اين الگو بايد موردبازنگری و توجه قرار گيرد.
تغيير سیستمهای روشنايي مدارس به لامپهای کممصرف
علي الهیار تركمن، معاون برنامهریزی و توسعه منابع اظهار كرد: آموزشوپرورش با بيش از یکمیلیون معلم و 15 ميليون دانشآموز قطعاً میتواند به گفتمان سازیهای خوبي پيرامون چگونگي مصرف بهينه انرژي كمك كند.
وي ادامه داد: مهمترین بخش اقتصاد رفتاری، اقتصاد مصرف است در همين راستا معاونان پشتيباني استانها درخواست کمک به هوشمند کردن کنترل آب و تغيير سیستمهای روشنايي به لامپهای کممصرف در مدارس را براي حفظ و مصرف بهينه اين دو انرژي رادارند.
بازنگري در تعرفه مصرف انرژي مدارس غيردولتي را تقاضا داريم
مجتبي زینی وند، رئيس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشارکتهای مردمي اظهار کرد: اغلب مدارس غیردولتی در فضاهاي مسكوني و بهصورت استيجاري مشغول به فعاليت هستند بنابراين مشكل تعرفه دارند كه تعرفه اين مدارس در پرداخت هزینههای آب و گاز و بهطورکلی مصرف انرژي همانند تعرفه فضاهاي مسكوني است و به خاطر آنکه تراکم اين مدارس بهصورت تراكم خانگي از طرف وزارت نيرو در نظر گرفته میشود بنابراين نرخ مصرف بهصورت تصاعدي بالا میرود. كه با توجه به اينكه اين مدارس در حدود 7 ماه است كه تقریباً بهصورت مجازي فعاليت دارند از شما درخواست بازنگري مجدد تعرفه و تراكم موردنیاز مدارس غیردولتی راداریم.
وي ادامه داد: در هنرستانهای غيردولتي هم با رشتههای متنوع نياز به برق كارگاهي است كه چون آنها هم اغلب بهصورت استيجاري هستند. مشكل تعرفه و نرخ تصاعدي را دارند كه اميدوارم مورد پيگيري قرار گيرد.
طبق سند تحول ملزم به بهینهسازی مصرف انرژي در ساخت مدارس هستيم
مهراله رخشان مهر رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس بابیان اينكه در سند تحول بنیادین ملزم به بهینهسازی مصرف انرژي در ساخت مدارس هستيم، اظهار كرد: برای اجرایی کردن دستورات سند تحول بنيادين دستورالعملهایی را در 7 سرفصل تدوین کردیم و همکاران ما در طراحی فضاها همه این 7 سرفصل را اجرا میکنند.
وي ادامه داد: اين دستورالعملها فقط مخصوص طراحي فضاهاي جديد نيست بلكه براي آنكه همكاران فرهنگي و معلمان در جريان آن قرار بگيرند كه چگونه میتوان اين كار را انجام داد و به سرانجام رسانيد نیازمند یک كار فرهنگي و فرهنگسازی جدی هستیم.
بخشهای فرهنگي و هنري مشمول معافيت مدارس شوند
عليرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی، گفت: بسياري از اردوگاهها، دارالقرآنها و کانونها جزو بخش فعالیتهای فرهنگی و هنری مدارس محسوب نمیشوند ولی ما در تمام این مکانها مانند مدارس آموزش داریم و امیدواریم تدابيري انديشيده شود كه مشمول معافیتهای مدارس شوند مخصوصاً در شرایط امروزی کرونا که قریب به 6 ماه است که در اين مكان ها هيچ درآمد و هيچ مراجعهکنندهای نيست.
وي ادامه داد: امسال براي اولين بار اردویي را تحت عنوان اردوی شمیم نور براي دانش آموزان دوره ابتدايي و متوسطه دوره اول برگزار میکنیم كه میتوانیم در آن دانش آموزان را به بازديد از برخی نیروگاهها بياوريم تا از اين طريق قدرت و غرور ملی را به دانش آموزان نشان دهیم.
كاظمي گفت: در حوزه پرورشي و فرهنگي آمادگي برگزاري جشنوارهای بهعنوان جشنواره فرهنگي و هنري ويژه مصرف بهينه آب را با هدف توسعه و ترويج فرهنگ بهینهسازی مصرف طراحي كنيم و مدلي را براي اثربخشي فرهنگي ارائه دهيم و دانشآموزانی كه میتوانند كنترل كنند و مصرف درستي از آب دارند مورد تشويق قرار بگيرند. تا مدلي انگيزشي براي خانوادهها از طريق دانش آموزان ايجاد شود.
ايجاد دبیرخانه فعاليت مشترک وزارت نیرو و آموزشوپرورش
سید جواد حسینی رئيس سازمان استثنایی با اشاره به اينكه متأسفانه در مصرف انرژی الگوی درستی نداریم، اظهار كرد: همه ما اعتقاد به گفتگو داريم ولي گزينه گفتگو بهتنهایی اثربخشي ندارد باید براي ايجاد يك گفتگوي مستمر در هر استان یک دبیرستان دخترانه و یک پسرانه را با ابلاغ، دبیرخانه فعاليت مشترک وزارت نیرو و آموزشوپرورش قرار دهیم تا امورات مربوطه را پيگيري و به ستاد گزارش دهند.
وي گفت: طرح آجر به آجر را به طرح مدرسه به مدرسه تبديل كنيم و مدرسهسازی تخصصي دستگاهها را اجرا كنيم.
با درج مطلب در كتب درسي بهینهسازی را فرهنگسازی كنيم
احمد لاشکی، معاون حقوقي و امور مجلس با توجه به ظرفيت بالاي وزارت آموزشوپرورش گفت: اگر میلیاردها تومان به صداوسیما پول پرداخت كنيد تا يك تبليغ براي فرهنگسازی در خصوص موضوعي خاص انجام دهد، هنوز هم نمیتواند با يك عنوان درسي كه در يك كتاب درسي گنجانيده میشود برابري كند.
وي ادامه داد: اقدام آموزشوپرورش و وزارت نیرو در بحث همافزایی میتواند هم آموزشوپرورش را نیرومند و هم نیروی آموزشدیده را قوی بسازد.
ياددهي الگوي صحيح مصرف در برخي از كتب درسي
امانی طهراني، دبيركل شوراي عالي آموزشوپرورش اظهار كرد: در سال 1397 کتاب جدیدی بهعنوان انسان و محیطزیست با عنوانهای آب، خاك، هوا و انرژی و پسماند؛ بسیار مورد توجه دانش آموزان و مدارس قرار گرفت که کار را بهصورت عملی به دانش آموزان میآموزد.
آموزش الگوي صحيح مصرف به دانش آموزان از طريق تكاليف فعاليت محور
حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی، اظهار كرد: در دوره ابتدایی در خصوص ضرورت همافزایی از طریق تکالیف فعالیت محور استفاده درست از منابع را به دانش آموزان یاد دادیم و مدیریت درست استفاده را در خانواده به عهده دانشآموز گذاشتیم و به معلمان اجازه دادیم بر اساس پیشنهادها دانش آموزان به آنها نمره دهند.
درج الگوي مصرف صحيح در كتب درسي
عليرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه با اشاره به اينكه وابستگی متقابل در سطح ملی برای نهادها و دستگاهها اجتنابناپذیر است، گفت: یک نگاه هماهنگکننده در سطح عالی میتواند باعث پیشرفت باشد و در سطح کتابهای درسی هم به آب و مصرف درست آن اشاره شده است در این مورد درس جغرافیا بیشترین ظرفیت را دارد و برخی دروس دیگر هم در این زمینه مطالبي ارائه دادهاند.