حیدری معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حمایتها و توزیع منابع نگاه جغرافیایی نداریم و در حوزه فرهنگ و هنر؛ ه ویژه در دوران کرونا تهران و شهرستان ها فرقی با هم ندارند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح روز سه شنبه 31 تیرماه 1399 لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درکارگاه آموزشی مدیران کل جدید استانها ( 8 استان) که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شده بود توضیحات جامعی در خصوص اقدامات انجام شده، اقدامات در حال پیگیری، وظایف و مسوولیت مدیران استانی تازه منصوب شده و ضرورت ها ارایه کرد.
لادن حیدری معاون وزیر ضمن تشکر ازاقای غیاثی و مدیران حاضر در کارگاه مجازی؛ در خصوص اقدامات مالی و منابع انسانی گفت: درخصوص افزایش 50 درصدی فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری با توجه به اهتمام و پیگیری های جدی وزیر محترم آقای دکتر صالحی و همکاران ما در این معاونت، موجب شد که همه دستگاه ها از این دستاورد بهره مند شوند و موجب خرسندی ما است. براساس مصوبه بایستی این افزایش از منابع داخلی و اضافه کار تامین شود که البته تاثیر زیادی بر دریافتی کارکنان نداشته است ولی مزایای بسیار دیگری در پی داشته از جمله برای بازنشستگی، کاهش درخواست جابه جایی و انتقال کارکنان و بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی آنان موثر بوده است. البته در بعضی موارد از جمله وزارتخانه این امر موجب جهشی مضاعف در استانها شده و با توجه به استانی بودن منابع برخی از استانها نیز در این خصوص موفق بوده اند ولی لازم است تعامل بیشتری با استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان وجود داشته باشند. وی در خصوص افزایش 50 درصدی برای کارکنان قراردادی نیز توضیحات جامعی ارایه کرد. وی تاکید کرد که استان های موفق در این زمینه؛ اقدام بسیار موثری داشتند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مدیران کل دفاتر نوسازی و تحول اداری، امور مالی، امور اداری و بودجه توضیحات مربوط به حوزه کاری خود را ارایه خواهند کرد، ولی لازم است در خصوص واگذاری فضاهای فرهنگی و هنری تاکید موکد داشته باشم. در این مورد حتی اگر فراخوان داده شده و اقداماتی در این زمینه انجام گرفته، اقدام موثری نبوده و واگذاری پروژه ها در استانها با استقبال روبرو نشده است که این امر باید در دستور کار استانها قرار گیرد.
حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع در ادامه گفت: با توجه به احداث مجتمع های فرهنگی و هنری در استان ها در مراکز استان و شهرهای مربوطه توسط اداره طرح های عمرانی، و با عنایت به این که احداث این مجتمع های فرهنگی و هنری با مساحت های بالا باعث افزایش سرانه فضاهای فرهنگی استان ها می گردد؛ بایستی استانها همکاری لازم جهت اخذ پروانه ساختمانی؛ اخذ مجوزهای انشعاب آب، برق و گاز؛ عوارض شهرداری و ... و تعامل و پیگیری از طریق نمایندگان ارگان های مربوطه استان خود و انجام مکاتبات و همکاری لازم برای رفع مشکلات و موانع موجود در راه اخذ این مجوزها و اخذ تخفیف ها ویژه عوارض و ... را داشته باشند.
وی افزود: در خصوص ساماندهی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری مطابق مصوبات جلسه های بازآفرینی شهری، لیست محلات هدف برنامه ششم توسعه، جهت هماهنگی و حمایت از اجرایی شدن برنامه ها و اسناد توسعه ملی تهیه شده توسط دفاتر نهاد توسعه محله ای؛ به کلیه استان ها ابلاغ گردیده است و طی نامه های مکرر و پیگیری های جدی انجام شده است، متأسفانه به جز تعداد اندکی از استانها؛ سایر مدیران کل استانی، گزارشی را تاکنون ارائه ندادند که بایستی همکاری لازم صورت پذیرد.
حیدری تاکید کرد که در خصوص تعمیر، بازسازی و تجهیز مجتمع فرهنگی و هنری استانی؛ این معاونت و اداره طرح های عمرانی وزارتخانه آمادگی هر گونه کمک در فرآیند بازسازی، ارائه ضوابط و مقررات و استانداردهای مربوطه را دارد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه در حمایت ها و توزیع منابع در زمان کرونا نگاه جغرافیایی وجود ندارد گفت: در حمایت های فرهنگی و توزیع منابع به ویژه در دوران کرونا نگاه جغرافیایی وجود ندارد، این هم تاکید وزیر محترم است و هم نگاه ما به حمایت ها در کسب و کارهای فرهنگی، که اگر قرار است کاری انجام شود برای کل کشور انجام گیرد. بحران کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن لزوم اتخاذ رویکرد اقتصادی در بخش فرهنگ و هنر را آشکار کرد، چرا که حمایت از کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه ای در زمره وظایف وزارتخانه می باشد، لیکن متأسفانه نبود بانک اطلاعات دقیق و یکپارچه از این فعالان، میزان تحقق اقدامات حمایتی را به شدت کاهش داده و یا با تأخیر در بازه زمانی مفید و ممکن روبرو نموده است.
حیدری در بخش کسب و کارهای فرهنگی و اقتصاد فرهنگ افزود : لازم است دو راهکار داشته باشیم؛ راهکار 1: تدوین ضرورت بانک اطلاعات هنرمندان و فعالان فرهنگی و رسانه ای در هر استان ها با برش های جنسیتی، سنی، تحصیلاتی، گروه های نیازمند حمایت جدی و ...و راهکار 2: ضرورت تشکیل شورای گفتگو با بخش خصوصی فرهنگ، هنر و رسانه، وفق قانون بهبود محیط کسب و کار است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم گسترش فعالیت های فرهنگی، هنری و رسانه ای در مناطق مرزی، عشایری و روستایی تاکید کرد و گفت: در این زمینه فعالیت های فرهنگی هنری در مناطق مرزی، عشایری و روستایی نیز دو راهکار داریم، راهکار 1: تشویق ساکنان هنرمند و فرهیخته این مناطق بر انجام فعالیت های فرهنگی و هنری با رویکرد احیای فرهنگ بومی و بهبود شاخص های معیشتی و راهکار 2: شناسایی فعالان فرهنگی، هنری و رسانه ای که به ارایه خدمات روستایی، عشایری و مرزی می پردازند برای بهره مندی از وام های کم بهره اشتغال است.
حیدری با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در دوره کرونا بارقه امیدی در زمینه حمایت از کسب و کارهای فرهنگی برای ما ایجاد کرده است گفت: حتی اگر دستاورد مورد انتظار حاصل نشود، بارقه امیدی ایجاد شده و اقدامات موثری برای حمایت از حوزه فرهنگ و هنر و کسب و کارهای فرهنگی صورت گرفته است.
حیدری در ادامه مسایل مطروحه گفت: شورای گفت و گوی استانها مصوبه وزیر محترم و شورای معاونان است که مقرر گردیده حسب مورد با استانها نشست برگزار شود. حیدری افزود مدیران استانی نشست هایی با صنوف دارند ولی گزارش مناسبی به ستاد ارسال نمی کنند. وی بر ضرورت توجه به تنظیم گزارش دهی در همه بخش های وزارتخانه تاکید کرد.
لادن حیدری در خصوص اداره کل پشتیبانی و خدمات فنی و رفاهی نیز گفت: مدیران کل مطلع باشند که سهمیه بندی مراکز اقامتی برای همکاران استانها 60% از ظرفیت اماکن در اختیار استانها است که با تکمیل سیستم پیامکی کل استان ، تمامی همکاران در استانها؛ می توانند با اداره کل پشتیبانی ارتباط برقرارنمایند. همچنین پوشش درمانی برای بیماران خاص توسط وزارت متبوع با تائید مدیر کل و ارسال مدارک و مستندات در حد مقدورات انجام می پذیردوی افزود: ادارات کل اغلب درخواست خودرو دارند و از طرف نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی هم پیگیری انجام می پذیرد. لیکن بدلیل فقدان خودرو در ستاد وزارت متبوع و منع قانونی، امکان واگذاری خودرو از سوی وزارتخانه به استانها مقدور نمی باشد.
معاون توسعه مدیریت و منابع به تلاش وزارتخانه بر ضرورت آشنایی مدیران کل با فضای مجازی و کار با کارتابل الکترونیکی تاکید کرد و گفت: در وزاتخانه، وزیر محترم و اغلب مدیران با کارتابل الکترونیکی کار می کنند و لازم است مدیران کل این موضوع را در دستور کار قرار دهند.از آنجایی که گردش الکترونیکی مکاتبات، عملاً زمانی محقق می شود که مقام مسئول، دارای کارتابل بوده و خود هیچگونه مکاتبه کاغذی را نپذیرد. لذا التزام به سیستم گردش مکاتبات اداری ضمن تسهیل امور، صرفه جویی در هزینه کاغذ و تونر چابگر، سرعت، دقت و شفافیت را بدنبال خواهد داشت.
حیدری بیان کرد: توجه ویژه به فضای مجازی بعنوان فضای دوم زیست، در شرایط فعلی بسیار مهم است. هر فعالیت فرهنگی که تعریف می شود فضای مجازی محور قرار گیرد، لذا در بسیاری موارد، محور بودن فضای مجازی منجر به صرفه جویی در هزینه ها، وقت و ... بسیار خواهد شد. تعامل مدیر مجموعه ( اداره کل) در فضای مجازی استان در عین رعایت چهارچوب های لازم، بسیار تأثیرگذار و مهم است. بخصوص انعکاس فعالیت ها و اقدامات در قالب های اثرگذار در فضای مجازی، انجام فرآیندهای مالی، اداری، پشتیبانی و ... در قالب سامانه جامع اداری و مالی ضمن حذف گلوگاه ها، سیستم را شفاف کرده و آنرا از وابستگی به فرد، خارج می نماید. وی همچنین به برنامه وزارتخانه در خصوص یکپارچه سازی سیستم اتوماسیون در کل کشور نیز اشاره کرد.
وی افزود: برگزاری جلسات، نشست ها و ... به شکل ویدئو کنفرانس، انجام فعالیت های فرهنگی در فضای مجازی بجای فعالیت های حضوری و ...در شرایط فعلی ( کرونا) و استفاده از فناوری اطلاعات می تواند کمک شایانی به روند انجام امور نماید، وی استفاده از ایمیل سازمانی ( Farhangmail ) و پیام رسان سازمانی وفا در فرآیندهای روزمره سازمانی را اکیدا توصیه کرد.