وزير آموزشوپرورش در سومين اجلاس هيأت امناي مؤسسه آموزشي پيشنهاد داد تا جایزه آموزشی «اکو» در دو بخش معلمان و دانش آموزان در راستاي به اشتراکگذاری تجارب آموزشي كشورهاي عضو ارائه شود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجي ميرزايي در سومين اجلاس هيأت امناي مؤسسه آموزشي اكو كه به ميزباني كشور تركيه و از طريق ويدئو كنفرانس برگزار شد، با بيان اينكه كشورهاي عضو اكو به سبب قرار داشتن در يك منطقه جغرافيايي و بهرهمندي از اشتراكات تاريخي و فرهنگي مستحكمي كه در طول قرن ها بوجود آمده، داراي پيوندهاي ريشهدار و ناگسستنياند كه در جهان نادر است، اظهار كرد: اين پيوندها بستر مناسبي براي همكاريهاي علمي، آموزشي و فرهنگي بين كشورهاي عضو اكو است و چنين همكاريهايي خود سبب تقويت هر چه بيشتر دوستي و برادري بين آنان است و گام سودمندي در راستاي برقراري امنيت، آرامش و توسعه پايدار در اين منطقه از جهان بشمار ميرود.
وي نقش بیبدیل آموزش و پرورش در توسعه همه جانبه جوامع را مهم ارزيابي كرد و گفت: ایجاد مؤسسه آموزشی اکو ظرفیت مهمی است تا کشورهای منطقه بتوانند در بستر آن مسائل و چالشهای مشترک آموزشی را به شور گذاشته و با هم اندیشی و تبادل نظر، ضمن ایجاد یک شبکه قدرتمند آموزشی و هم افزایی در ارائه ابتکارات و نوآوریها، به ارتقاء کیفیت آموزش به عنوان یک امر زیر بنایی کمک نماید.
عضو كابينه دولت تدبير و اميد با اشاره به شيوع جهاني ويروس كرونا و تعطيلي واحدهاي آموزشي كشورهاي جهان گفت: چالشها و مسائل پيش بيني نشدهاي كه امروزه در برابر انسان قرار دارد، ضرورت تقويت همفكري و همكاري بين ما را بيش از پيش آشكار ساخته است. اكنون كه همه انسانها در سرتاسرگيتي با ويروس مرگبارکرونا رو به رو شدهاند كه همه جنبهها و ابعاد زندگي انسان از جمله آموزش و پرورش را به شدت تحت تأثير قرار داده است، همكاري براي يافتن راه حل برون رفت از اين مشكل بزرگ، ميتواند يكي از حوزههاي مهم همكاري بين ما قرار گيرد.
علي رغم تحريمهاي ظالمانه و غيرانساني دولت آمريكا در شرايط شيوع كرونا آموزش تعطيل نشد
حاجي ميرزايي با اشاره به فعاليتهاي آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران در دوران همه گيري كرونا گفت: اگر چه جمهوری اسلامی ایران نیز همانند سایر کشور با بحران همهگیری کووید-19 مواجه شد، اما علیرغم متحمل شدن تحريمهاي ظالمانه و غيرانساني دولت آمريكا، خوشبختانه با اتکا به توان تخصصی و تجربه همه مسئولان آموزشی به ویژه معلمان و کادر آموزشی و نیز همکاری والدین دانش آموزان، اجازه ندادیم در طی این بحران جریان آموزش متوقف شود و با انواع روشها از جمله آموزش مجازی، جمعیت 15 میلیون نفری دانشآموزی و 4 میلیون نفری دانشجویی را تحت برنامههای متنوع آموزشی قرار دادیم.
در شرايط كرونا توجه جدي به دانشآموزان پناهنده، مهاجر و مناطق محروم و حاشیه نشین داشتيم
وي با بيان اينكه آموزش وپرورش ايران به دنبال ايجاد عدالت آموزشي در شرايط شيوع بيماري كرونا بوده است، گفت: طی این دوره توجه ویژه ما بیش از پیش به دانشآموزان پناهنده و مهاجر با جمعیتی بالغ بر نیم میلیون نفر و نیز دانشآموزان مناطق محروم و حاشیه نشین معطوف بود تا بتوانند از آموزشهای ارائه شده نهایت بهره را ببرند. ما توانستیم با برنامهریزیهای از قبل انجام شده مبتنی بر رویکرد یادگیری تلفیقی، نظام آموزشی خود را برای تابآوری بیشتر در مقابل بحرانهایی که آموزش را تهدید مینمایند مهیا نموده و با ارائه برنامههای آموزشی از طریق تلویزیون برای دانش آموزان سراسر کشور، آنها را در معرض آموزش قرار دهیم. همچنین کارشناسان فنی ما با همکاری و مشارکت تمامی بخشها بزرگترین پلتفرم آموزش ملی را به نام «شاد» راه اندازی کرده و ارتقا دادند تا دانش آموزان سراسر کشور در بستری ایمن، تعاملی و نسبتاً ارزان بتوانند آموزشهای آنلاین و آفلاین را به صورت مجازی دریافت کنند. خوشبختانه روز به روز این پلتفرم ارتقا یافت به گونهای که قابل رقابت با بزرگترین پلتفرمهای آموزشی دنیا است. با توجه به تجربیات آموزشی گرانبهایی که طی این مدت به دست آمد، کشور ما آمادگی دارد این تجریبات را در اختیار وزارت خانههای آموزش و پرورش کشورهای عضو اکو قرار دهد.
آمادگی جمهوري اسلامي ايران برای ایجاد و فعالسازی شبکه مدارس اکو (ESN)
عضو كابينه دولت تدبير و اميد ادامه داد: ایران همواره به امر ارتقا کیفی این مؤسسه اهمیت بالایی قائل است، آمادگی این وزارت خانه را برای همکاریهای بیشتر آموزشی از جمله استفاده از ظرفیتهای دانشگاههای تربیت معلم کشور و برگزاری دورههای آموزشی برای کشورهای عضو اعلام میدارم. پیشنهاد میکنم به منظور ایجاد انگیزه بیشتر در معلمان و دانشآموزان و برای پویایی بیشتر آنها، «جایزه آموزشی اکو» در دو بخش معلمان و دانش آموزان ایجاد شود تا ضمن به اشتراکگذاری بهترین تجارب در سطح کشورهای عضو، زمینه همکاریهای بیشتر در این زمینه فراهم گردد. همچنین پیرو مصوبات اجلاس گذشته، آمادگی کشورم را برای ایجاد و فعالسازی شبکه مدارس اکو (ESN) اعلام میدارم. این شبکه میتواند مدارس، معلمان و دانش آموزان کشورهای عضو اکو را در قالب اجرای پروژههای مشترک به هم پیوند دهد. همچنین با افتخار آمادگی کشورم را برای میزبانی اجلاس آینده هیأت امنای اکو اعلام میدارم.
وي در پايان گفت: فرصت را مغتنم شمرده، برای سلامتی و تندرستی تمامی انسانها به ویژه برای عبور از این بحران از درگاه باریتعالی مدد میطلبم و اميدوارم همكاريهاي آموزشي بين كشورهاي عضو بيش از پيش برقرار شده و نتايج آن براي پيشرفت و بهبود آموزش در كشورها پر بار باشد.