معاون آموزش ابتدایی در بخش اول سخنراني در سیوچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزشوپرورش سراسر كشور سه اصل معاونت ابتدايي؛ حفظ کرامت ذاتی کودکان در مدرسه، پرهيز از بزرگسالانگاری کودکان، جدا نبودن پرورش از آموزش، دانست.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از وزارت آموزشوپرورش، رضوان حکیمزاده در اولين روز از سیوچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزشوپرورش و در بخش اول از سخنان خود در میزگرد تخصصی بازگشايي مدارس ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) و همچنین ابراز انگیزه از بیانات مقام معظم رهبری نسبت به آموزشوپرورش، بهمرور رویکردهای اصلی و اقدامات معاونت آموزش ابتدایی پرداخت و گفت: معاونت آموزش ابتدایی، متولی سرمایههای اصلی این سرزمین است و برای پرورش و بالندگی این سرمایه مهم، سه اصل و رویکرد بنیادی را براساس آموزههای قرآن کریم و اصول علم تعلیم و تربیت سرلوحهی کار خود قرار داده است.
سه اصل بنيادين معاونت ابتدايي؛
کرامت ذاتی کودکان در مدرسه حفظ شود
حكيم زاده افزود: اصل اول به کرامت ذاتی کودکان تأکید دارد که باید در مدرسه حفظ شود و از هرگونه برنامه و روشی که این کرامت ذاتی را خدشهدار میکند اجتناب شود. برنامههای ما نباید فقط معطوف به شاگرداولها باشد و مدرسه باید جایی برای فرصت رشد برای تمام دانشآموزان باشد.
از بزرگسالانگاری کودکان پرهيز شود
وی در خصوص اصل دوم گفت: این اصل به پرهیز از بزرگسالانگاری کودکان تأکید دارد. ما باید در تعلیم و تربیت دوره ابتدايي، روشهای متناسب با اقتضائات کودکی را بکار بگیریم. محیط مدرسه و نوع تعامل ما باید با شرایط دوران کودکی مطابقت داشته باشد.
معاون آموزش ابتدايي با اشاره به اينكه در سالهای گذشته با اجرای برنامههایی مانند بازی و یادگیری و استفاده از قالب داستان، بزرگترین فعالیت کتابخوانی متمرکز را در کشور اجرا كرديم، تصريح كرد: در سال گذشته ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار رکورد کتابخوانی، کتاب نویسی و داستانگویی داشتیم. همچنین برای پرهیز از حافظه محوری و تقویت و پرورش خلاقیت و وصل کردن آموختههای کلاس درس به دنیای واقعی تکالیف مهارت محور را جایگزین مشق شب و رونویسیهای بیحاصل کردیم.
پرورش از آموزش جدا نیست
حکیمزاده، اصل سوم را ناظر بر نقش الگویی و محوری معلم و مربی عنوان کرد و افزود: پرورش از آموزش جدا نیست و کلید تأثیرگذاری این اصل، تعامل مناسب و محبتآمیز است. مربی نقش الگویی و محوری دارد. هر معلمی یک نقش تربیتی مهم دارد و باید بدانیم كه اخلاق خوب معلمان يك ابزار تربيتي مؤثر براي دانش آموزان دوره ابتدايي است.
وی گفت: با در نظر گرفتن این سه اصل که برگرفته از سند تحول هستند بايد قادر باشيم تغییر و تحولی درست در تعلیم و تربیت دورهی ابتدایی به دست بیاوریم.
حکیمزاده با اشاره به عدالت آموزشی که مورد تأکید سند تحول بنيادين است، تصريح كرد: مقام معظم رهبری بر ايجاد عدالت آموزشي و فرصت دسترسي يكسان در آموزش براي تمام دانش آموزان تأکید داشتهاند و در اين راستا معاونت آموزش ابتدايي توانسته است با ايجاد فرصت دسترسی به آموزش يكسان براي دانش آموزان يك گام در جهت عدالت آموزشي بردارد. همچنين تعداد 213 هزار نفر از کودکان بازمانده از تحصیل در گروه سنی ۶ تا ۱۰ ساله را جذب كرده و آموزش دهد.
وی از انجام شدن مهمترین وظایفی که در سند تحول بر عهده این معاونت گذاشته شده است خبر داد و افزود: نرخ پوشش دبستانی به 98،18 و نرخ ثبتنام خالص دورهی ابتدایی به 98،16 درصد افزایش یافته است.
وی در خصوص دستاوردهای این معاونت در دوره پیشدبستانی گفت: نرخ پوشش پیشدبستانی از 38 به 74 درصد ارتقا یافته است و بالا بودن میانگین پوشش پیشدبستانی در مناطق محروم از میانگین کشوری ارتقای دفتر عشایر به دفتر توسعه عدالت آموزشی و تصویب پست راهبران آموزشی و تربیتی در راستای کیفیتبخشی به مناطق محروم و عدالت آموزشی در مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان، ایلام و خوزستان بالای ۹۰ درصد و نزدیک به صد درصد پوشش تحصیلی دورهی پیشدبستانی را داریم.