وزير آموزشوپرورش در بخش دوم از سخنان خود با رئیس و اعضای هیات رئیس دانشگاه فرهنگیان؛ با اشاره به اينكه كاركرد محيط دانشگاه فراتر از انتقال دانش است، گفت: یکی از مهمترین شاخصهای کارآمد نظام مدیریتی، توانایی آنها برای حل مساله است، در دانشگاه بايد اصل بر آموزش حضوري نهاده شود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در بخش دوم از سخنان خود در نشست با رئیس و اعضای هیات رئیس دانشگاه فرهنگیان، با تشكر از ارائه گزارش اعضاي هيات رئيسه دانشگاه اظهار کرد: مقام معظم رهبری در مورد هيچ دانشگاهي بهاندازه دانشگاه فرهنگیان حساسيت به خرج نمیدهند و حتي نام هيچ دانشگاهي را بهاندازه دانشگاه فرهنگيان به زبان نياوردند. اين تأکید مكرر ايشان اگرچه براي ما خوشايند است ولي میتواند به معناي يك مسئوليت سنگين و خطير اخروي و دنيوي باشد لذا اين موضوع يك تكليف قطعي الزامي است بنابراين بايد گزارشهای ارائهشده از اعضاي هيات علمي و اساتيد دانشگاه بهگونهای باشد كه بتوانيم از آنها براي برنامهریزی و تدوين سیاستهای بعدي دانشگاه الهام بگيريم.
گزارشهای دانشگاه فرهنگيان بايد براي ساير بخشهای آموزشوپرورش الهامبخش باشد
حاجي ميرزايي افزود: یکی از مهمترین شاخصهای کارآمدی نظام مدیریت يك جمع مديريتي توانایی آنها برای حل مسئله است. باید ارائه گزارشها با اين ديدگاه باشد كه کدام مسئله را از مسائل و مشكلات دانشگاه توانستیم حل کنیم و مسئله حلشده تا چه حد میتواند بر آینده علمي و تربيتي دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگيان تأثیرگذار باشد.
وزير آموزشوپرورش ادامه داد: مسئولان دانشگاه بايد بدانند كه با یک مأموریت سنگین و سخت در تربيت نيروي متخصص و علمي روبرو هستیم که براي رسيدن به نتيجه مطلوب، نياز به نقشه راه داريم تا بر اساس آن دقيقا بدانيم كه چه برنامهاي را در چه زماني انجام دهيم.
عضو كابينه دولت تدبير و اميد تصريح كرد: دانشجو معلمان و فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگيان باید در مقايسه با دانشجويان و فارغالتحصیلان دانشگاههای ديگر متمايز باشند و ازنظر توانمندي و صلاحيت علمي و حرفهای و كارآمدي از ديگر دانشجويان در جايگاه بالاتري قرار گيرند.
بايد تمايز بين دانشگاه فرهنگيان و دانشگاههای ديگر مشخص شود
وي با اشاره به اينكه در تمایز فلسفه این دانشگاه با دانشگاههای دیگر شک نداریم ولی میخواهیم تمایز عمل را هم در این دانشگاه بدانیم و بفهمیم چه راهکارهایی دانشگاه فرهنگيان را در صدر دانشگاههای كشور خواهد نشاند، گفت: مگر ممکن است دانشجو را تعلیم دهیم و بعد از فارغالتحصیلی به دنبال این نباشیم که این دانشجو چگونه در حال فعالیت است؟ و كارآمدي و اثربخشي دانشگاه را پيگيري نكنيم. در حقيقت اگر در یک مجموعه دانشگاهي ارزیابی درستی از اثربخش و کارایی محصول خود نداشته باشيم چطور میتوانیم انتظار داشته باشيم هیات علمی و باقی افراد شاغل در دانشگاه، كيفيت عملکردهایشان را تشخیص بدهند.
وزير آموزشوپرورش با تأکید بر اينكه آموزشوپرورش با مسئله كرونا، همزيستي مسالمتآمیز انجام داد و آن را بهعنوان يك بحران قبول كرده و آموزش را با شیوههای مختلف در اين دوران آغاز كرده است، بيان كرد: توانستيم در شروع سال تحصیلی جدید با کرونا کنار بياييم. اگرچه به نظر میرسد سادهترین راه در مواجهه با ويروس كرونا این است که بگوییم آموزش غیرضروری است و بايد متوجه خسارات ناشي از آموزش غيرحضوري هم باشيم. اصل را بر آموزش حضوری قراردادیم و در دانشگاه هم باید آموزش حضوری را تأکید کنیم و سعی کنیم دانشجو معلمان را حتی برای یک روز هم شده به كلاس بياوريم. اگر هم در مورد خوابگاه برخي دانشجويان به مشكل و مسئله میرسیم بايد ترتيبي اتخاذ كنيم تا اين دانشجويان بتوانند در مدت بيماري كرونا در نزدیکترین دانشگاه محل سكونت خود به تحصيل مشغول شوند و از آموزش حضوري برخوردار شوند.
سوابق گذشته مستندسازی شود
وي با اشاره به شناسايي معلمان برتر و استفاده از تجربيات آنها گفت: مستندسازي سوابق گذشته کار ارزشمندی است. مستندسازي بايد هم بر روی اسناد و هم بر روی معلمان برجسته انجام شود تا ماندگار شوند و براي نسلهای بعدي نمونه عيني باشند.
وزير آموزشوپرورش موفقيت دانشگاه فرهنگيان در زمان كرونا درزمینه چاپ و انتشار كتب و دانشجویان برتر و برگزیده در ميان دانشگاههای ديگر كشور را قابلتحسین دانست و تصريح كرد: آموزشوپرورش مفتخر به حمایت مقام معظم رهبري است و بزرگترین مسئوليت کشور را دارد. باید از ثبات بهتری برخوردار باشد تا عرصه و جولانگاه سودجویان و دشمنان نشود.
وي در پايان گفت: بهعنوان کسی که چند دهه تجربه مدیریتی داشتهام میدانم كه با توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري هدف ما خیلی روشن است و اگر دانشگاه بخواهد گزارشي از اقدامات و عملكرد خود بدهد باید در مواردي كه ايشان تأکید داشتند گام بردارد. برای مثال تربیتمعلم تراز در دانشگاه از بيانات ايشان میباشد و باید تمام فکر و ذهنمان را متمرکز کنیم که چطور میتوانیم سخن رهبری را به عمل درآوریم تا بتوانيم در اين مورد به ايشان گزارش مطلوب و موردنظر را برسانيم.