وزیر آموزشوپرورش در نشست مشترک مدیران کل آموزشوپرورش و روساي انجمنهای اوليا و مربيان استانها بابیان اینکه انجمن اولیا و مربیان میتواند خانوادهها را با مفاهیم تربیتی بهطور عمیق آشنا کند، اظهار کرد: در موضوع آموزش خانوادهها میتوان از ظرفیتهای شبكه شاد برای آموزش خانوادهها استفاده كرد تا مفاهیم تربیتی موردنیاز خانوادهها در مورد آموزش و تربیت فرزندانشان بهطور عمیق به آنها آموزش داده شود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، عصر امروز محسن حاجی میرزایی در نشست مشترک مدیران کل آموزشوپرورش و روساي انجمنهای اوليا و مربيان استانها كه بهصورت ويدئو كنفرانس برگزار شد، با اشاره به اینکه انجمن اولیا و مربیان همه آموزشوپرورش است، اظهار کرد: انجمن اولیا و مربیان رسالت و مأموریت بسیار بزرگ و خطیری دارد. شأن و جایگاه انجمن بسیار بیشتر از آن چیزی است که در ساختار آموزشوپرورش دیده شده است و برای بازگشت انجمن به شأن و جایگاه مناسب در ساختار آموزشوپرورش کمک خواهم کرد.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه یکی از پیچیدهترین کارها، فعالیتهایی است که اجزای آن بین بخشهای مختلف است، اظهار کرد: در چنین شرایطی اگر بخشهایی مأموریت خود را کنار بگذارند یا متعارض بخش دیگري شوند فعالیت آن بخش کند شده یا در جهت منفی و معکوس خواهد شد.
ارتباط بین خانه و مدرسه یک موضوع استراتژیک و ضرورتي اجتنابناپذیر است
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: موضوع تعلیم و تربیت در بین خانواده و آموزشوپرورش تقسیم شده است و این دو نهاد باید با یکدیگر همراستا باشند و اگر این اتفاق نیفتد، دانشآموزان دچار سردرگمی خواهند شد. به همین دلیل موضوع ارتباط بین خانه و مدرسه یک موضوع استراتژیک و یک ضرورت غیرقابلاغماض است.
نیازمند نگاه متفاوت و تعیین اهداف مناسب در موضوع همکاری اولیا و مربیان هستیم
وی با اشاره به اینکه در شرایط کرونا بستر همکاری بین خانواده و مدرسه آمادهتر شده است، اظهار کرد: کرونا فرصت خوبی فراهم کرده است تا به همکاری بین خانه و مدرسه بیشتر فکر کنیم، بنابراین نیازمند نگاه متفاوت به این موضوع و تعیین اهداف مناسب هستیم.
لزوم استفاده از دانش و تجارب جهاني
عضو کابینه دولت تدبیر و امید بابیان اینکه مجموعهای موفق است که طرحهای مستمر و با لایههای متعدد اجرايي همراه باشد، اظهار كرد: باید دانش و تجربه داخلي و بين المللي را بررسي كرد تا با بهره گيري از آن بتوانیم مشارکت خانوادهها را در مدیریت و فعالیتهای اجرایی مدرسه بیشتر کنیم.
مدرسه كانون تحولات محله باشد
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه یکی از شاخصهای ارزیابی مدارس میتواند به این موضوع اختصاص یابد که چقدر خانوادهها وقتشان را به مدرسه اختصاص میدهند، اظهار كرد: مدرسه بايد كانون تحولات محله باشد و پیوندهای عميق با آن برقرار كند تا به كانون تحولات و تصمیمگیریها و به قطب فعالیتهای فرهنگي، هنري و تربيتي محله تبديل شود.
حاجی میرزایی تصريح كرد: انجمن اولیا و مربیان مجال بسیار زيادي برای یادگیری، خلاقیت، پیشرفت و ارتقا دارد و ظرفیتهای فراواني برای استفاده از فرصتهایی كه در اختيار میگذارد، دارد.
با استفاده از ظرفیتهای شبكه شاد؛ مفاهيم تربيتي به خانوادهها آموزش داده شود
عضو کابینه دولت تدبیر و امید بابیان اینکه انجمن اولیا و مربیان میتواند خانوادهها را با مفاهیم تربیتی بهطور عمیق آشنا کند، اظهار کرد: در موضوع آموزش خانوادهها میتوان از ظرفیتهای شبكه شاد برای آموزش خانوادهها استفاده كرد تا مفاهیم تربیتی موردنیاز خانوادهها در مورد آموزش و تربیت فرزندانشان بهطور عمیق به آنها آموزش داده شود.
وی افزود: چنانچه این آموزشها دربسته بندی خوب با زمانبندی مناسب و محتوای موردنیاز خانوادهها ارائه شود با استقبال زیادی از طرف خانوادهها مواجه خواهد شد و كمك زيادي به آموزشوپرورش، خانوادهها و جامعه خواهد كرد.
مراكز مشاوره گزارشهای تحليلي ارائه دهند
حاجی میرزایی با اشاره به اهميت وجود مراكز مشاوره در انجمن اوليا و مربيان گفت: از مراکز مشاوره انتظار ارائه گزارشهای تحلیلی داریم چراکه اين مراکز میتوانند با توجه به آمارهای مراجعان خود بگویند چه موضوعاتي در سطح جامعه و بين خانوادهها در حال اتفاق است و چه موضوعاتی و در چه شرایط و زمانی خانوادهها و یا دانشآموزان را دچار بحرانهای روحی و روانی میکند و نیازمندیهای آنان را به مراکز مشاوره به وجود میآورد.
وی در پایان گفت: همه فرصتهایی که در اختیار ما قرار میگیرد گذرا است، بنابراین باید از فرصت به وجود آمده برای توسعه و پیشرفت جامعه بهخوبی استفاده کنیم.