وزير آموزشوپرورش در حاشيه هفتمين برنامه از سلسه نشستهاي گفتوگوي هفته ازبرگزاري تعداد500 هزار كلاس درس زنده به طور روزانه در شبكه آموزشي دانش آموز" شاد" و تداوم فعاليتهاي آموزشي در فضاي مجازي درزمان تعطيلي مراكز آموزشي از سوي ستاد ملي كرونا خبرداد.
به گزارش پایگاه اطلاعرساني دولت به نقل از وزارت آموزشوپرورش، پيش از ظهرامروز محسن حاجي ميرزايي در حاشيه هفتمين نشست از سلسله نشستهاي گفت وگوي هفته كه باهدف ايجاد ارتباط و تعامل دوسويه بين وزارت آموزشوپرورش و دستگاههاي مختلف كشور و با موضوع گفتگو بر محور تحول با حضور سورنا ستاري، معاون علمي و فنآوري رئيس جمهور و اعضاي شوراي معاونان و روساي760 منطقه در كشور برگزار شد، با قدرداني از معاون علمي و فناوري رئيس جمهور و حمايت تاثيرگذار و گسترده وي در تقويت بنيانهاي علمي در آموزش و پرورش، اظهار كرد: اين باور كه آينده كشور و شكل گيري ظرفيتهاي علمي ازدوره مدرسه آغاز ميشود، اجتناب ناپذير است و بر اساس اين باور است كه با پرورش دانش آموزاني پرسشگر، پژوهشگر، خلاق و نوآور سنگ بناي شكلگيري آينده متفاوتي را براي كشور رقم خواهيم زد.
حاجي ميرزايي با اشاره به اينكه بازده اجتماعي مدارس بيشتر از مراكز آموزش عالي است، تصريح كرد: براي دستيابي به همه اهداف بلندي كه پيش رو داريم، لازم است بر روي مدارس تمركز كنيم. خوشبختانه علاوه بر همكاريهاي گستردهاي كه بين وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمي رئيس جمهور برقرار است، شناسايي نقطه اصلي تمركز، اولويت و معماري درست همكاريها دستاورد بسيار بزرگتري است.
وي در ادامه اضافه كرد: در اين زمينه تفاهمات خوبي بين وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور براي شناسايي، هدايت و حمايت از نخبگان و استعدادهاي برتر، پژوهشسراها و هنرستانهاي فني و حرفهاي شده است و براي اجراي طرح شهاب وتقويت المپيادها و شكلگيري جديد سازمان پرورش استعدادهاي درخشان نيز زمينههاي مشترك همكاريها بين آموزش و پرورش و معاونت علمي رياست جمهوري جريان دارد و آينده اميد بخشي را ميتوانيم از اين همكاريها رقم بزنيم.
وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اين سوال كه با توجه به تعطيلي يك هفتهاي مدارس تهران در شيوع بيماري كرونا آيا به عنوان يكي از اعضاي ستاد ملي كرونا به شهرهاي ديگر كشور هم پيشنهاد تعطيلي مدارس را در شرايط مشابه ميدهيد؟ گفت: در آموزش و پرورش امكانهاي مختلف آموزش حضوري و غيرحضوري را براي دانش آموزان فراهم كردهايم. اما مرجع تشخيص حضور دانش آموزان در مدرسه بر عهده كارشناسان بهداشت است و ما طبق دستور و نظر آنها عمل خواهيم كرد و اين مساله براي ما چندان تفاوتي ندارد چرا كه ما براي هر دو نوع آموزش آمادگي لازم را داريم.
وي ادامه داد: حتي در شرايطي هم كه طبق نظر خانواده براي حضور يا عدم حضور دانش آموزان در مدارس عمل ميكنيم، سخت گيري زيادي نداشتهايم. مراكز بهداشتي بطور دائم شاخصهاي بهداشتي را در مدارس ميكنند و به ستاد كرونا گزارش ميدهند و در آنجا تصميمگيري خواهد شد.
عضو كابينه دولت تدبير و اميد گفت: تاكنون گزارشي از اين قضيه كه بازگشايي مدارس طبق شرايطي كه بازگشايي كردهايم، تاثير تعيين كنندهاي در شيوع كرونا داشته باشد، نداريم اما مرجع اصلي تشخيص بازگشايي يا تعطيلي مدارس، متخصصان سلامت كشور هستند.
حاجي ميرزايي گفت: مجموعه وزارت بهداشت ميزان رعايت پروتكلها در مدارس را بطور هفتگي در ستاد ملي كرونا گزارش ميدهد وگزارشهايي كه در آموزش و پرورش و از طريق استانها هم به ما رسيده عمدتا گزارشات اميدبخشي است .
وي افزود: براي تامين سرانه بهداشتي در مدارس در طي ماههاي گذشته از زمان شروع سال تحصيلي تاكنون بيش از 240 ميليارد تومان سرانه آموزشي در اختيار مدارس قرار گرفته تا بتوانند امكانات لازم براي تامين سلامت كامل دانش آموزان را فراهم كنند.
وزير آموزش و پرورش در خصوص اجبار برخي مدارس به حضور دانش آموزان، تاكيد كرد: در زماني كه ستاد ملي كرونا اعلام تعطيلي ميكند هيچ مركز آموزشي تحت هيچ شرايطي حق ندارد دانش آموزان را مجبور به حضور در مدارس كند و قطعا اگر گزارشي مبني بر فعاليت مراكز آموزشي در اين زمان به دست ما برسد تخلف محسوب ميشود. ولي در اين زمان هم فعاليتهاي آموزشي در فضاي مجازي متوقف نخواهد شد و ادامه دارد.
حاجي ميرزايي خاطرنشان كرد:گزارشات ما تا كنون نشان دهنده برگزاري تعداد500 هزار كلاس درس زنده به طور روزانه در شبكه آموزشي شاد بوده و خوشبختانه ترافيك استفاده از شاد ترافيك برخي از پيام رسانهاي خارجي را تحت تاثير قرار داده و ركورد آنها را زده است و تلاش ميكنيم تا اندك مشكلات اين نرم افزار برطرف شود.
حاجي ميرزايي با بيان اينكه در شرايط كرونا هيچ وقت از تعطيلي كلي مدارس صحبت نكردهايم و از حضور و عدم حضور دانش آموزان در مدارس صحبت ميكنيم، گفت: اگر ستاد ملي كرونا اعلام كند كه حضور دانش آموزان لازم نيست، معلماني كه خدمات آموزشي را ارئه ميكنند هم ميتوانند از طريق مدرسه و هم از طريق منزل خدمات آموزشي را ارائه دهند ولي در هر صورت مدرسه باز است.
وي در پايان تصريح كرد: مدارس مانند باقي ارگانها و مراكز خدماتي كشور هستند و تنها در شرايطي كه مراكز خدماتي به دستور ستاد ملي كرونا بسته شود مدارس هم تعطيل اعلام ميشوند و در غيراينصورت بايد فعاليت كنند. مدارس كانون ارتباط ستاد و معلمان و خانوادههاست و بايد فعاليت داشته باشند ولي حضور دانش آموزان در مدارس طبق نظر ستاد ملي كرونا و ترجيح خانواده بر استفاده از آموزش حضوري يا غير حضوري است.