وزير آموزشوپرورش بابیان اينكه آينده جامعه در خانه و مدرسه شكل میگیرد، تصريح كرد: مشاركت خانه و مدرسه يكي از اركان مهم دررسیدن اهداف نظام تعليم و تربيت است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در نشست مشترک مدیران کل آموزشوپرورش با روسای ادارات انجمن اولیا و مربیان استانهای کشور كه به مناسبت گرامیداشت هفته پیوند اولیا و مربیان كه بهصورت ویدئو کنفرانس در دفتر وزیر آموزشوپرورش برگزار شد، با تبریک فرارسیدن ماه ربیعالاول اظهار کرد: انجمن اوليا و مربيان از سرمایههای نظام تعلیم و تربیت است به داشتن اين سرمايه عظيم در آموزشوپرورش به خود میبالیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید بابیان اینکه زمانی که کودکان به دنیا میآیند هیچ علمی ندارند، اظهار کرد: کودکان گوش، چشم قلب برای دیدن، شنیدن و درک کردن دارند و در سنین بالاتر این مدرسه است که تغذیهکننده این ابزارهای کودکان است و همه تمدنها و جوامع از راه تغذيه همين ابزارها شكل میگیرد و رشد مییابد.
وی بابیان اينكه همه اندیشمندان دوره کودکی را یکی از تأثیرگذارترین دورههای زندگی هر انساني میدانند، گفت: برای داشتن نسلی عزتمند، مستقل، شرافتمند، ديندار و توانمند بايد اين دوره تأثیرگذار را درك كرد و بيشترين توجه و سرمایهگذاری را بر روي آن انجام داد؛ بنابراين براي رسيدن به اين هدف باید بین خانه و مدرسه هماهنگی بیشتری در تربیت كودكان وجود داشته باشد.
وزير آموزشوپرورش با بيان اينكه آينده جامعه در خانه و مدرسه شكل ميگيرد، تصريح كرد: مشاركت خانه و مدرسه يكي از اركان مهم دررسیدن اهداف نظام تعليم و تربيت است.
حاجي ميرزايي بابیان اينكه بايد تعریف مشخصی از مشارکت خانوادهها و مدرسه در تربيت كودكان ارائه شود، گفت: مشارکت در پرتو توزیع نقشها و مسئولیتها است و برای ارزیابی انجمنهاي اوليا و مربيان مدارس باید بررسی کرد تا چه حد توانستهایم مشارکت خانوادهها را در امور مدرسه داشته باشیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اهميت ارتباط خانه و مدرسه گفت: ارتباط خانواده با مدرسه باید حفظ شود چراکه مدرسه خانه دوم کودکان است و ویژگی یک مدرسه خوب شباهت آن به خانه است و کودکان با حضور در مدرسه باید این احساس را داشته باشد که وارد خانه خودشان میشوند.
وی بابیان اینکه هیچ کاری در هستی مهمتر از تربیت یک انسان نیست، اظهار کرد: همچنين هیچ کاری پیچیدهتر از تربیت انسان نیست و تربیت انسان موضوع وحی، ارسال رسل و انزال كتاب آسماني بوده است، بنابراين تربيت انسان را بايد به افراد كاردان و داراي صلاحيت سپرد.
وی با اشاره به اينكه نباید در تربیت انسانها غفلت کنیم، اظهار کرد: دنیای مدرن تربيت را تفکیک كرد؛ آموزش را به مدرسه سپرد و نقش خانوادهها را در تربيت فرزندان کاهش و بهتدریج حذف كرد، درصورتیکه خانه و مدرسه راه و هدف مشترکی دارند بنابراین نباید مفاهیمي كه در مدرسه آموزش داده میشود در خانه و مفاهیمي كه در خانه آموزش داده میشود در مدرسه تخریب شود.
وی بابیان اینکه يكي از مشکلات مهم خانوادهها در عدم ارتباطگیری خوب با کودکان خود است، اظهار کرد: پدر و مادر باید به زندگی کودکان معنا دهند و نباید توان معنا دهی از پدر و مادر سلب شود.
حاجی میرزایی با اشاره به اينكه در آموزشوپرورش باید شاکله یک انسان بهدرستی شکل بگیرد، اظهار کرد: این موضوع مأموریت مشترک خانه و مدرسه است بنابراين برای همکاری هرچه بیشتر با خانوادهها دررسیدن به اين هدف استقبال میکنیم.
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه آموزش در سال تحصيلي جاري، آموزش در بحران است، بيان كرد: آموزش در بحران مختصات خاص خودش را دارد، روشهای جدیدي كه براي تدريس اجرا میشود، معلمان، دانش آموزان و خانوادهها بامسئولیتهای خودشان در اين زيست بوم جديد آشنا شوند. همچنين پژوهشهای جهاني مشخص كرده است ۶۷ درصد معلمان براي اولين بار با آموزش مجازي كار مي كنند.
وی بابیان اینکه توصیه اول آموزشوپرورش آموزش حضوری است، گفت: دور بودن کودکان از مدرسه با مخاطرات نگرانکنندهای مواجه است به عواطف آنان نسبت به آموزش آسیب میرساند و روند اجتماعی شدن آنها را به دلیل دوری از جامعه همسالان با تأخیر مواجه میکند.
وی با تأکید بر اینکه اینترنت شبکه شاد رایگان است، گفت: شبکه شاد در حال ارتقا و بهروزآوری است و باید از ظرفیتهای شبکه شاد استفاده کنیم اما آموزشهای تلویزیونی در کنار شبکه شاد وجود دارد بهطوریکه برنامهریزی شده است تا برنامههای آموزشی شبکه شاد و تلویزیون یکسان باشد و اگر دانش آموزي ابزار هوشمند يا به اينترنت دسترسي ندارد نبايد از آموزش محروم شود.
وی در پايان گفت: هر پیشنهاد اثربخشی که انجمنهای اولیا و مربیان ارائه دهد بررسی خواهد شد و درصورتیکه توان اجرا یا تحول داشته باشد، آن را انجام خواهیم داد.
شایانذکر است؛ پیش از سخنان وزیر آموزشوپرورش 10 نفر از نمایندگان خانوادهها به ایراد سخن پرداختند و نظرات خود را در مورد مسائل، مشکلات و افقهای پیش رو به استماع وزیر آموزشوپرورش رساندند.