به گفته مشاورعالی وزیر و دبیر ستاد همکاریها بعد از یک دهه کار، برنامه ریزی و تلاش نیروهای ستاد و صف، ستاد همکاریها به یک ساختار جامع و کامل رسیده است.
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا حاجیان زاده در حاشیه سفر به استان یزد و دیدار با نماینده ولی فقیه و مدیران آموزش و پرورش استان گفت: امروز با گذشت بیش از یک دهه فعالیت با عنوان همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش به ساختاری جامع و کاملی رسیده ایم.
وی افزود: روزگاری شاهد بودیم حوزه های علمیه هیچ ارتباطی با مدارس نمی توانستند داشته باشند، ولی امروز به شکل رسمی وارد برنامه ریزی و تألیف کتب درسی شدند و در واقع این یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین ارتباطات بین حوزه علمیه با آموزش و پرورش است.
مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: ضرورت های حضور حوزه در ارکان مختلف نظام جمهوری اسلامی باعث شده برای ارتباط با ارکان مختلف نظام برنامه ریزی شود که در این راستا طرح آمایشی حوزه های علمیه تنظیم وبیش از 200 دستگاه مورد توجه قرار گرفته تا تفاهم نامه های مختلفی با این دستگاه ها منعقد شود.
وی گفت: ازنظرحوزه علمیه ،آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین و مهم ترین و تأثیرگذار ترین دستگاهی که می تواند مرتبط با حوزه باشد، مدنظر قرار گرفته و سابقه ارتباط حوزه و آموزش و پرورش نیز توانسته به این جریان کمک کند. در هر صورت از دو طرف یعنی هم از سوی آموزش و پرورش حوزه دراولویت قرار گرفته و هم از سوی حوزه، آموزش و پرورش در اولویت است و این مهم باعث شده تعامل بسیار خوبی بین این دو دستگاه بزرگ شکل بگیرد.
دبیر ستاد همکاریها اضافه کرد: طرح های مشترک پژوهشی در پاسخ به نیازهای فکری آموزش و پرورش شکل گرفته، حتی مرکز پژوهشی مشترکی در حال سامان یافتن است، الگوهای فکری سامان پیدا کرده و یک تبادل فکر و اندیشه میان اندیشمندان حوزوی و کارشناسان و صاحب نظران آموزش و پرورش در حال شکل گیری و تکمیل است.
حاجیان زاده ادامه داد: خوشبختانه در تربیت نیروی انسانی از ظرفیت حوزه های علمیه در آموزش های ضمن خدمت فرهنگیان بهره می بریم و چندین دوره مختلف آموزش ضمن خدمت فرهنگیان با مشارکت محتوایی و تولید محتوا از طرف حوزه ها شکل گرفته است. همچنین رشته های تعلیم و تربیت در حوزه های علمیه ایجاد شده و طلابی که علاقه مند هستند و امکان حضور در کلاس را دارند تحت زیر نظر حوزه با هماهنگی دانشگاه فرهنگیان آماده حضور در بدنه آموزش و پرورش می شوند.
مشاورعالی وزیر تصریح کرد: در راستای تعاملات فی مابین در سطوح عالی حوزه کرسی های نظریه پردازی در زمینه تعلیم و تربیت شکل گرفته، فقه تعلیم و تربیت و فلسفه تعلیم و تربیت امروز در حوزه تدریس می شود و حتی درس های خارج فقه در این موضوع در جریان است و شخصِ آیت الله اعرافی یکی از این کرسی های را برعهده دارند.
وی با اشاره به تعداد طلاب وظیفه آموزش و پرورش بیان داشت: طلاب وظیفه که امسال موفق شدیم آنان را در آموزش و پرورش مشغول به خدمت کنیم دو هزار نفر است. در جذب نیروهای خدمات آموزشی نیز حوزه های علمیه می توانند مثل سایر دستگاه های دیگر مشارکت داشته باشند. متقابلاً در هدایت و جذب دانش آموزان مستعد به حوزه های علمیه هم اقداماتی خوبی در حال انجام است، دانش آموزانی که از مدرسه فارغ التحصیل می شوند علاوه بر کمک به آنان در انتخاب رشته دانشگاهی دانش آموزانی که علاقه مند هستند ،جذب حوزه های علمیه شوند نیز هدایت تحصیلی می شوند.
دبیر ستاد همکاریها گفت: در راه اندازی مدارس وابسته به حوزه ها تلاش شده که شرایطی فراهم شود رشته علوم و معارف اسلامی از طرف حوزه های علمیه راه اندازی شود که در جایگاه مدارس پیش حوزوی می شود از این مدارس نام برد. حتی مدارس دیگری مثل مدارس ابتدایی یا پیش دبستانی وابسته به حوزه که مدیریت و برنامه های آن را حوزه علمیه براساس چارچوب و ضوابط و قوانین آموزش و پرورش تنظیم کنند شکل میگیرد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باب مدرسه داری را برای حوزه ها در چارچوب ضوابط و مقررات باز کرده است، افزود: در اعزام مبلغ و اجرای برنامه تبلیغی از ظرفیت های حوزه های خواهران استفاده های بسیار خوبی می شود و بانوان مبلغ برای اعزام به مدارس دخترانه سازماندهی می شوند، امروز شاهد این هستیم که فعالیت های حوزوی در مدارس دخترانه و پسرانه با تفکیک جنسیتی توسط مبلغین خواهر و برادر شکل گرفته و در اعزام مبلغین، اعزام های مناسبتی داریم.
عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اعزام امام جماعت برای مدارس و اعزام مبلغین ثابت در هر مدرسه تحت عنوان طرح امین را در دستور کار داریم. علی رغم اینکه تعداد مدارسی که تحت پوشش قرار می دهیم، فراگیر نیست و ما امروز از 117 هزار مدرسه توانستیم 4500 مدرسه را تحت پوشش قرار دهیم، اما کیفیت کار و اثرگذاری کار بسیار بالا است.
دبیر ستاد همکاریها گفت: در برنامه 5 ساله ،دو نوع برنامه داریم، بخشی متمرکز است که در ستاد ساماندهی می شود مانند مسأله برنامه ریزی برای گفت وگو درسی و پژوهش ها و غیره، بخشی که در استان ها بیشتر فعال است، فعالیت هایی است که ارتباط با دانش آموز یا خانواده های دانش آموزان، کادر مدرسه، معلمان، مدارس دارد، اینها بیشتر در استان ها ساماندهی می شود، ولی متناسب با امکانات ممکن است که محدودیت هایی هم وجود داشته باشد.
مشاور عالی وزیر افزود: امروز با توجه به وضعیت کرونا که دانش آموزان کمتر در مدارس حضور دارند و آموزش ها به شکل مجازی است، عمدتاً آموزش اولویت پیدا کرده که دانش آموزان از درس عقب نیفتند و به همین دلیل ضرورت کار تربیتی و حضور روحانیون بسیار بیشتر شده است، که البته حضور روحانیون نیز از طریق فضای مجازی سامان می شود ، به همین دلیل توصیه ما این است که براساس توصیه ای که آیت الله اعرافی داشتند در استان یزد امکاناتی فراهم شود که ما بتوانیم بخشی از این طرح ها از جمله طرح امین را توسعه دهیم.