وزیر آموزشوپرورش در چهاردهمين برنامه از سلسله برنامههای گفتگوی هفته که با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری، برگزار شد، اظهار کرد: براي رسیدن به تربیت متعالی و هماهنگ باید برنامههای وزارتخانه هاي آموزشوپرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، اجزای یک برنامه ملی باشد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در چهاردهمين نشست از سلسله نشستهای گفتگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و دستگاههای مختلف کشور و با موضوع گفتگو بر محور تحول و با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای شورای معاونان، مديران كل آموزشوپرورش استانها و روسای 760 منطقه آموزشوپرورش کشور بهصورت ویدئوکنفرانس و از طریق شبکه آموزشي دانشآموز (شاد) برگزار شد، اظهار کرد: تعليم و تربیت یکی از بزرگترین فرصتهای یک جامعه برای ساختن آینده، پرورش آدمهایی مسئولیتپذیر و توانمند براي تعالی و پیشرفت فرد و جامعه است.
وزیر آموزشوپرورش سرمایه اجتماعی را از مهمترین سرمایه هاي هر جامعه دانست و گفت: سرمایه اجتماعی به معنای نحوه، کیفیت و نوع اعتماد بین افراد و روابط اجتماعی است که در جامعه جریان دارد. انسانها سازنده نهادهای جامعه هستند و نهادها، تسهیلکننده روابط میباشند و در یک نگاه کلی، نوع و کیفیت ترکیب شدن آدمها باهم شكل دهنده جامعه است.
عضو کابینه تدبیر و امید بابیان اينكه وزارت آموزشوپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متولیان اصلی تعلیم و تربیت و پرورش افراد جامعه هستند، اظهار كرد: اولین پرسشی که این دو دستگاه بزرگ مکلف به پاسخگویی آن هستند این است که آیا افراد را خوب و درست براي آينده تعلیم میدهند و آنها را برای مواجهه منطقي با مشکلات آینده تجهیز میکنند و نقش آنها را در جامعه و در برابر مسئولیت اجتماعی که بر عهده آنها است، بهخوبی یادآور میكنند؟ آيا محصول مشترك ما محصول هماهنگ است؟
وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه باید بررسي كنيم كه محصول مشترک این دو دستگاه، یک ترکیب هوشمند از انسانهایی در تراز جمهوری اسلامی که توانایی برخورد مناسب و درست در مقابل مسائل اجتماعی و آنچه در مسیر زندگی ممکن است پیش رویشان قرار بگیرد را دارند یا خیر، تصريح كرد: برای تحقق این اهداف، برنامههای دو وزارتخانه آموزشوپرورش و علوم، تحقیقات و فناوری باید اجزای یک برنامه ملی باشد و لازم است دو دستگاه با برقراری جلسات مشترک، ارزیابیهای هماهنگ از کار داشته باشند و سیاستهای بهبود و تعالی مشترکی را انتخاب کنند و درنهایت جمعبندی واحدی از گذشته و ترسیم مشترکی از آینده داشته باشند و معتقدم سؤال سوم این است که آیا ما در خلق این تعامل توفیق داشتهایم؟
وزیر آموزشوپرورش با توجه به مشکلات کنکور و ورود به دانشگاه برای دانش آموزان بیان کرد: برای حل مسئله كنكور قوانینی وضعشده است، بنابراين در کنار تمام تلاشهایی که برای کاهش استرس و ورود دانشجویان به دانشگاه داریم باید نگاهی عمیقتر و ریشهایتر به این پدیده داشته باشیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به دو دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی بهعنوان دانشگاههای زیرمجموعه وزارت آموزشوپرورش گفت: آموزشوپرورش دو دانشگاه کلیدی برای تربیتمعلمان دارد که برخلاف دانشگاههای دیگر کشور، مأموریت گرا هستند، به این معنی که فارغالتحصیلان این دو دانشگاهها مستقیماً وارد بازار کار میشوند و این دو دانشگاه مسئولیت تربیت دانشجویانی برای شغل معلمی را دارند. فارغالتحصیلان این دو دانشگاه باید بعد از پایان دوره تحصیلشان علاوه بر پیشرفت علمي، ویژگیهای خاص یک معلم را نیز دارا باشند که به این منظور برای آنها برنامهریزیهای ويژه اي در زمینه ارائه دروس انجامشده است.