با حضور رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی و استاندار یزد آئین تودیع "عباسعلی دانافر"و معارفه "محسن موحدی فرد " بهعنوان مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از وزارت آموزشوپرورش، سید جواد حسینی در این آئین که به همراه نشست شورای آموزشوپرورش یزد برگزار شد بابیان اینکه وجود ۲۴ نوع مدرسه در کشور چالشی جدی در مسیر تحقق عدالت آموزشی و کیفیتبخشی بهنظام تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: شکلگیری مدارس ترکیبی با رعایت تمامی موازین عدالت آموزشی و کیفیت بالا، آرمان آموزشوپرورش در کشور است و رویکردها در نهاد آموزشی پرورش باید به این سمت باشد.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی بابیان اینکه زیستبوم کرونا شرایط جدیدی برای تعلیم و تربیت رقم زد اظهار کرد: در زیستبوم کرونا باوجود تعطیلی فیزیکی مدارس آموزش تعطیل نشد و فضای مجازی، آموزشهای تلویزیونی و بستههای آموزشی به کمک تعلیم و تربیت آمد.
وی افزود: شبکه شاد پلتفرم اختصاصی آموزشوپرورش است که هماکنون از این شبکه بومی در عرصه تعلیم و تربیت، ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشآموز استفاده میکنند و این روند رو به افزایش است.
حسینی با تبیین اهمیت ایجاد زیرساخت و فراهم کردن تجهیزات مناسب برای استفاده هرچه بیشتر دانشآموزان از آموزشهای غیرحضوری، گفت: ۳۰ درصد دانشآموزان به تبلت و گوشی هوشمند نیاز دارند که برای تأمین آن به ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی بابیان اینکه تاکنون ۱۳۰ هزار تبلت و گوشی مناسب قابلاستفاده در سطح کشور با همکاری خیران و تشکلها تهیه و در دسترس دانشآموزان قرارگرفته، افزود: امروز خرید یک دستگاه تبلت برای دانشآموزان برحسب ضرورت کاری مهمتر از ساخت یک واحد آموزشی است و برای حل این مشکل و رفع رنج حدود پنج میلیون دانشآموزی که فاقد این تجهیزات هستند، نیاز به مشارکت خیران و توجه بیشتر مسئولان است.
حسینی با تأکید بر کیفیتبخشی بهنظام تعلیم و تربیت و تحقق عدالت در آموزش با ابتنا به سند تحول بنیادین، گفت: خوشبختانه لایه نظری این سند و لایه برنامهای آن در قالب ۶۰۰ برنامه تاکنون تدوینشده است و همه آنچه برای کیفیتبخشی به این حوزه نیاز است، در این سند دیدهشده است.
وی دو اقدام مهم که اکنون باید برای آن تلاش شود را بردن لایه اجرایی این سند به مدارس و ارائه لایه نهادین از سوی استانداران، سایر دستگاهها و خانوادهها ذکر کرد و گفت: لایه نهادین این سند به این معنی است که با تقسیمکار، هرکسی هر وظیفهای در قبال این سند دارد، اجرایی کند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی افزود: در این سند ۱۳۱ راهکار اجرایی در قالب شش زیر نظام باید محقق شود که بر اساس ارزیابیها، ۴۴ درصد آن یعنی بیشترین سهم آن مربوط بهنظام رهبری و مدیریت این سند است.
حسینی با تأکید بر اینکه آموزشوپرورش یکنهاد فرآیندی و به عبارتی پروسهای است نه پروژهای، گفت: در حالی این فرایند باید مصونترین بخش در برابر تحولات سیاسی باشد متأسفانه امروز بیشترین تأثیر را دارد و اینیک آفت برای نظام آموزشوپرورش است.
وی با تقدیر از تعامل و همکاری دستگاهها برای تحقق این سند، اظهار کرد: ویژگی موردنیاز برای نظام رهبری و مدیریت برای تحقق سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، راهبری آموزشی است به عبارتی نیازمند مدیری است که نه قدرتمند بلکه اقتدار داشته باشد و هم بتواند همه اجزا و اضلاع جامعه را برای اجرای این نظام پایکار بیاورد.