وزیر آموزشوپرورش در نشست با مدیران مدارس خراسان رضوي با اشاره به اينكه شبکه شاد در مدت چند ماه به بزرگترین اپلیکیشن کشور تبدیلشده است، اظهار كرد: مدير مدرسه میتواند پيشرفت و توسعه اساسي درروند فعالیتهای مدرسه بدهد.
به گزارش پایاه اطلاعرسانی دولت به نقل از وزارت آموزشوپرورش، محسن حاج میرزایی در برنامه گفتوگو مجازی با مدیران مدارس استان خراسان رضوي ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) و سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: یکی از رفتارهایی که در طول زندگی همواره در معرض آن قرار داريم، قرار گرفتن در نقشهای مختلف است. ایفای نقش فرزند در کودکی که منفعل و پذیرا است، در ادامه از یک نقش منفعل به یک نقش فعالتر مانند نقش دانشآموزی تبدیل میشود و به نقشهای متنوع و پیچیدهتری گسترش پیدا میکند.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه یکی از موضوعهایی که در طول زندگی دائماً فرامیگیریم همین نقشها است و هر کس نقش خود را عمیقتر فرابگیرد و ایفا کند، موفقتر است، گفت: توانایی افراد در ایفای نقشها میتواند تمایز افراد را نشان دهد، یکی از رسالتهای ما مرور نقشهای خودمان و شناسایی اولویتها و ضعفهای موجود در این نقشها است.
عضو كابينه دولت تدبير و اميد بابیان اینکه این نقشها در معرض تحولات بیرونی و دریافتهای درونی تغییر پیدا میکند، خاطرنشان کرد: درون هر نقش عناصر عمیقی برای فراگیری وجود دارد و ظرفیتهای متنوعی برای شما ایجاد میکند.
وی افزود: یکی از دلایل استیصال و درماندگی، گسست نسلی، طبقاتی و اجتماعی افرادی است که در نقشهای مختلف قرار میگیرند و نمیتوانند تعامل مؤثر برقرار کنند.
وي بابیان اینکه کرونا همه مناسبات جامعه را به همریخت و نقشها را دچار تغییرات اساسی کرد، اظهار كرد: در شرایط كرونا نقش معلم، دانشآموز، خانواده، مدیران منطقه و استان تغییر پیدا کرد و ابزارهای گذشته برای ایفای این نقشها کافی نیست، برای مشكلات گذشته دهها تجربه وجود داشت اما در موقعیت جدید و فاقد تجربه اي در گذشته قرار گرفته ايم.
حاجی میرزایی با اشاره به موقعیت جدیدی که در آن قرار گرفتیم، گفت: بايد از این موقعیت حداکثر بهرهبرداری را داشته باشید، بفهمیم این پدیده ناشناختهای که دنیا را ملتهب کرده چه چیزی را میخواهد به ما بدهد، یکی از مهمترین عناصری که کرونا ایجاد کرده فرصت انتخاب است که بهراحتی به دست نمیآید.
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه در شرایط موجود یک سنگ محکی به وجود آمده كه مسئولیتپذیری، دینداری و خلاقیتمان را مشخص میکند، گفت: مدير مدرسه در اين شرايط نقش اساسي و پررنگی دارد و میتواند پيشرفت و توسعه اساسي درروند فعالیتهای مدرسه بدهد.
عضو كابينه دولت تدبير و اميد تصريح كرد: مدیر مدرسه مسئول آموزش همه دانش آموزان است و بايد مطلع باشد هر يك از دانشآموزانش با استفاده از چه روشي؛ مانند آموزش مجازی در بستر سامانه شاد، آموزشهای تلویزیونی، درسنامه و بسته آموزشی به آموزشهای باکیفیت دسترسی دارد. مأموریت داریم که دانش آموزان را آموزش دهیم و حق امانتداری و مسئولیتپذیری این است که خوب ایفای نقش کنیم و امانتدار خوبی باشیم.
وي در ادامه افزود: كرونا مجال و فرصتی به وجود آورده است که خودمان را کامل کنیم، خلاقتر شده باشیم و مهارتهایمان را توسعه دهیم.
حاجی میرزایی بابیان اینکه همیشه به دنبال اجرای عدالت آموزشی بودهایم، تصریح کرد: امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا شرایطی با استفاده از آموزش مجازي به وجود آمده که بتوانیم گذشتهها را جبران کنیم و در اين زمينه به موفقیتهایی دست پيدا كنيم.
وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر ارتقا سرمایه اجتماعی اظهار كرد: مطمئن شوید که همه دانش آموزان به آموزش دسترسی دارند، همه امکانات و ابزارها را به کار بگیرید و از همه ظرفیت خلاقیتتان استفاده کنید تا با خانوادهها ارتباط مستمر داشته باشید؛ و در اين مسير شبکه شاد ظرفیتی را ایجاد کرده و در مدت چند ماه به بزرگترین اپلیکیشن کشور تبدیلشده است.
حاجی میرزایی با اشاره به بازدید از مرکز تولید محتوای الکترونیکی آموزشوپرورش خراسان رضوی گفت: افتخار میکنم در محیطی فعالیت میکنم که در آن افرادی هستند که فکر میکنند و راهحلهای جدیدی به کار میگیرند، زنده، بانشاط و خلاق هستند و برای کارشان اهمیت قائل هستند.
وی در پایان گفت: کرونا در تاریخ جهان میماند و كاري كنيم سال کرونا برای معلمان، دانش آموزان و خانوادهها سالی بهیادماندنی از نقشآفرینی مسئولانه شما باشد.