وزیر آموزشوپرورش در نشست با مدیران مدارس آموزشوپرورش استان لرستان، گفت: نقش مديران مدارس یکی از تأثیرگذارترین نقشها ازنظر گستره، عمق و پایداری است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در چهارمین نشست از سلسله نشستهای ارتباط هفته که با حضور نزدیک به 5 هزار نفر از مدیران مدارس استان لرستان در بستر فضای مجازی و از طریق شبکه شاد برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر اظهار کرد: وجود 41 هزار شهید فرهنگي در دوران دفاع مقدس حاکی از سهم برجسته فرهنگیان در حفاظت از آرمانهای انقلاب اسلامی است.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه راهبردیترین نقش در نظام تعلیم و تربیت، نقش مدیران مدارس است، تصریح کرد: یکی از باارزشترین نقشها در نظام تعلیم و تربیت و در جامعه نقش مدیران مدرسه است. نقش مدیر مدرسه جذابترین، غنیترین، مؤثرترین، خلاقانهترین، جامعترین آموزندهترین و بااهمیتترین نقش بوده و بدون شک یکی از پربارترین نقشها در سطح جامعه است.
وزیر آموزشوپرورش با قدرداني از زحمات مديران مدارس و معلمان در دوران كرونا گفت: مسئوليت مدیران مدارس و معلمان در نظام تعليم و تربيت همیشه خطير و سنگين بوده است و امروز باوجود شيوع كرونا اين مسئوليت بسيار سنگینتر و پیچیدهتر شده است و از همهکسانی که در این شرایط سخت تلاش میکنند، قدرداني كرده و براي آنها آرزوي توفيق میکنم.
نقش مديران مدارس یکی از تأثیرگذارترین نقشها ازنظر گستره، عمق و پایداری است
عضو كابينه دولت تدبير و اميد گفت: نقش مديران مدارس داراي دو محتواي ظاهري و باطني است. در ظاهر این نقش مديران بايد قادر باشند مدارس را ازنظر فیزیکی و تجهیزات برای ثبتنام دانش آموزان آماده كرده و پس از ثبتنام و کلاسبندی، براي معلمان و دانش آموزان برنامهریزی كرده و بر امر آموزش نظارت و ارزيابي داشته باشند تا اطمينان حاصل شود كه آموزش بهدرستی انجام خواهد شد.
وي افزود: نقش مديران مدارس یکی از تأثیرگذارترین نقشها ازنظر گستره، عمق و پایداری میباشد. هر رفتار، عملكرد و مواجهه مديران مدارس با موضوعات و مسائل پیشآمده در مدرسه، براي هميشه در ذهن دانش آموزان ماندگار خواهد ماند و کمتر مسئولیتی در جامعه وجود دارد که به اين اندازه داراي عمق باشد.
حاجي ميرزايي بابیان اينكه شغل مدیران مدارس یک شغل غنی و زنده است كه هیچگاه از سرزندگی و شادابی دور نمیماند، عنوان كرد: مدیران مدارس میتوانند آثار رفتار، سياست و عملكردهاي مديريتي خود را در سالهای زندگي و رشد و تعالی دانش آموزان خود مشاهده كنند. این شغل با پرورش روح انسانها از آنها مراقبت میکند و درنهایت زندگی بهتری را براي افراد رقم میزند.
مدرسه مهمترين ظرفيت يادگيري را دارد
وزير آموزشوپرورش گفت: معتقدم خلاقترین مجال در مدیریت مدارس دیده میشود و جایگاه آن در نظام تعلیم و تربیت بهعنوان نقطه اصابت است. يعني جايگاهي كه حاصل تمام زحمات مسئولان و تصمیمگیرندگان به ثمر میرسد. اندازه و ارزش کار تمام مسئولان نظام تعليم و تربيت كه در امر تصمیمگیری در اين نظام دخالت دارند با توجه به عملكرد مدیران مدارس تعیین میشود. تنها مديران مدارس هستند که میتوانند حاصل کارگروهی را به نتیجه برسانند و يادگيري در مدرسه را با برنامهریزی صحيح و حمايت معلمان در ذهن دانش آموزان به پايداري برسانند.
وي با اشاره به اينكه مدیران مدارس بالاترین ظرفیت یادگیری را دارند، گفت: مدرسه مهمترين سازمان يادگيرنده است امروزه در ادبيات نظام تعليم و تربيت؛ مدرسه پژوهي بسيار موردتوجه قرارگرفته است و مدرسه را موضوع پژوهش و بررسي قرار میدهند. یافتههای آماري بهدستآمده از برنامههای اجراشده و مرور تجربيات مدرسه در مدارس مقدمه بسياري از تحقيقات و پژوهشهای اين حوزه است.
عضو كابينه دولت تدبير و اميد گفت: مديران مدارس بايد بر حفظ ارتباط حداکثری با معلمان، دانش آموزان و خانوادهها تأکید داشته باشند. خوشبختانه با توجه به شرايط امروز اين ارتباط از طريق فضاي مجازي بهراحتی برقرار میشود كه در آن محدوديتي ازنظر تعداد افراد وجود نداشته و مديران میتوانند بهراحتی با تعداد زيادي از مخاطبان مدنظر خود ارتباط هدفمند برقرار كنند. هرچه در برقراری این ارتباط و عمق آن گستردهتر عمل كنيم و ارتباط ما بيشتر مبتنی بر گفتگو باشد در مديريت خود موفقتر خواهيم بود.
مهمترين مسئولیتهای مديران مدارس مراقبت از دانش آموزان است
وزير آموزشوپرورش يكي از مهمترين مسئولیتهای مديران را مراقبت از دانش آموزان دانست و عنوان كرد: مديران مدارس بايد اطلس آموزشی و یادگیری را در مدرسه تحت خود تشکیل دهد و به شیوههای مختلف كيفيت آموزش و يادگيري دانش آموزان و عملكرد معلمان را مورد نظارت، سنجش و ارزيابي قرار دهند. مديري موفق است كه از هیچیک از دانشآموزانش بیخبر نباشد و در هر زمان بداند تکتک دانشآموزانش چگونه آموزش میبینند و تا چه حد در یادگیری موفق بودهاند؟
مديران مدارس معلمانشان را قدرداني و تشويق كنند
حاجي ميرزايي با تأکید بر قدرداني و تشويق معلمان توسط مديران مدارس گفت: از معلمان مدارس مراقبت کنید و براي كارهاي خلاقانه و مبتکرانهی معلمان خود ارزش قائل شده و به آن توجه کنید. معلمان خلاق را حمايت كرده و مورد تشويق قرار دهيد.
وي با اشاره به اهميت جلب اعتماد خانوادهها در ارتقاي سطح آموزش در سال كرونا اظهار كرد: به خانوادهها سختگیری نکنید و با گفتگو اعتماد آنها را در امر آموزش جلب كنيد. از برگزاری باکیفیت ارزشیابیهای انجامشده در پايان نيم سال اول تحصيلي، اطمینان حاصل كنيد و از ابزارهایی كه در اختيار شما قرار دادهشده است، حداکثر بهره را ببرید تا کیفیت آموزش و ارزیابی را بالا ببرد.
وزير آموزشوپرورش شيوع بيماري كرونا را دليل ايجاد بزرگترین آزمون تاریخی در آرمان مدرسه محوری دانست و عنوان كرد: در كرونا دو نكته وجود دارد، اول اينكه هر كس در اين سال میتواند توانمندیهای خود را بسنجد و خود را مورد محك بزند و دوم اينكه كرونا توانسته است فرصتي براي يادگيري همه ما فراهم آورد تا بتوانيم ظرفیت خود را در تعلیم و تربیت بالا ببريم.
وي در پايان با اشاره به اعمال مدرك دوم فرهنگيان از جاري ماه و پيگيري مسكن فرهنگيانو لايحه رتبه بندي در هيات وزيران با جديت بيشتر گفت: وظیفهداریم که شرایط کار را برای شما تسهیل کنیم و در این خصوص تلاش میکنیم تا بتوانیم در سال 1400 شرایط بهتری را ازنظر كاري و ارائه خدمات رفاهي داشته باشیم.