وزیر آموزشوپرورش در نشست با مدیران مدارس آموزشوپرورش استان فارس با اشاره به اينكه كرونا فرصتي براي سنجش تابآوری در نظام آموزشي فراهم كرده است، گفت: كرونا فرصتي براي سنجش قابلیت، ظرفیت، خلاقیت و توانمندی مديران و معلمان است.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در پنجمین نشست از سلسله نشستهای ارتباط هفته که با حضور 5 هزار نفر از مدیران مدارس استان فارس در بستر فضای مجازی و از طریق شبکه شاد برگزار شد، ضمن تبریک دهه فجر و ولادت دخت نبی اکرم، حضرت فاطمه (س)، اظهار کرد: اولین هدف از برگزاری این نشست، تقدیر و تشکر از زحمات همکاران فرهنگی استان فارس است. معلمان در شرایطی کار میکنند که تمام روش هاي قبلی دچار محدودیت شدهاند و مجبور به ايفاي نقش و انجام مأموریت در فضای جدید هستند و من این شرایط را درک میکنم.
حاجی میرزایی با اشاره به اينكه تغییرات همزاد زندگی انسانها هستند، افزود: هر تغییر میتواند بر محيط پیرامون خود تأثیر داشته و معرف پدیدههای نو باشد. تعادلها را جابجا کرده و موقعیتها را عوض كند و حیات اجتماعی و زندگی انسانها را مورد تأثیر قرار دهد.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه تغییرات، ظرفیت و توانمندیهای افراد را آشکار کرده و مجال خلاقیت به انسان میدهند، تصریح کرد: هر تغییری میتواند موضوع يك پژوهش و مطالعه دقیق قرار گیرد. جوامع در برخورد با تغییرات به وجود آمده، یکسان عمل نمیکنند و همین تفاوت در عملكرد آنها میتواند توانمندي و قدرت افراد جامعه را در مواجهه با تغييرات و مديريت آشفتگیهای ایجادشده در جامعه را نشان دهد. نكته مهم این است که جامعه درک درستی از تغییرات داشته باشد و بتواند در مقابل هر تغییر سریع، واکنش صحیح نشان دهد.
مديران مدارس برای ارتقاي آموزش ها؛ فکر و عمل کنند
عضو كابينه دولت تدبير و اميد گفت: در شرايط امروز درك مفهوم تابآوری و اطمينان از درك صحيح اين مفهوم براي جلوگيري از آسيب جامعه در مقابل تغييرات، عدم سردرگمي و آشفتگي و تضعيف اهداف جامعه بسيار حائز اهميت است و جامعهای که تابآوری بیشتری داشته باشد کمتر آسیب خواهد ديد.
وي با اشاره به اينكه تغییر بزرگ کرونا نگرانیهای زیادی را براي جامعه و نظام آموزشي و مدرسه به وجود آورد، عنوان كرد: براي سالهای متمادي مدرسه ساختیم و دانش آموزان و معلمان در کلاسهای درس نشستند و بر انجام فعالیتهای آموزشي از نزديك نظارت كرديم؛ اما در حال حاضر با شيوع بيماري كرونا شرايط آموزش تغيير كرده است. اينكه بدانيم در شرايط جديد چه وضعيتي داريم مهم است.
حاجي ميرزايي یادگیری را در شرايط كرونا تحت تأثیر افراد و موقعیتها دانست و بيان كرد: فرصتي براي سنجش تابآوری در نظام آموزشي فراهمشده است. باید ببینیم با توجه به اين شرايط چگونه افراد مسئولیت خود را درک کرده و اجرا میکنند. كرونا نقش مديران، معلمان و دانش آموزان را تغيير داده و تنها كساني كه بتوانند در اين مسير بهخوبی ايفاي نقش كنند، موفق و ماندگار خواهند شد.
وزير آموزشوپرورش با تأکید بر اطمينان مديران از روند باكيفيت آموزش گفت: مديران مدارس مي بايست آموزش باكيفيت را به تمام دانش آموزان ثبتنامشده برساند و برای ارتقاي آموزش با خلاقیت و فکر عمل کند و مطمئن شوند که تمام دانش آموزان در معرض آموزش قرار داشته و معلمان بهخوبی نقش خود را ایفا میکنند.
عضو كابينه دولت تدبير و اميد گفت: معلمان در برابر بزرگترین آزمون دهههای اخیر قرارگرفتهاند که براي ایفای صحيح نقش خود باید توانایی و خلاقیت خود را افزایش دهند. كرونا براي تمام معلمان و مدیران بهعنوان يك فرصت است که قابلیت، ظرفیت، خلاقیت و توانمندی خود را آشکار کنند.
وي ادامه داد: فرصتي ایجادشده که توانمندیهای خود را ارتقا بدهيم. آموزش یک امر ارتباطی و اشتراکی است كه براي استمرار روند آن لازم است پیوندهايي كه تابهحال در مدارس شكل میگرفته را در قالب جدید و اشکال نو بازتولید كنيم و اگر نتوانيم اين كار را انجام دهيم آموزش آسيب میبیند.
مدیران مدارس در بازسازي نقش مدارس در فضاي مجازي تلاش كنند
حاجي ميرزايي با اشاره به اينكه در اين شرايط نقش تمام افراد تغيير كرده است، اظهار كرد: تا قبل از كرونا مدرسه بیشترین سهم را در تعلیم و تربیت داشت و در حال حاضر بايد مدرسه به شكلي ديگر و درجایی دیگر بازسازی شود. مدیران مدارس بايد بتوانند نقش مدرسه را در بستر مجازي بازسازي كرده و بر آن نظارت داشته باشند تا مأموریت خود را بهخوبی انجام داده باشند.
وزير آموزشوپرورش مدارس را محور تحقق اهداف نظام تعليم و تربيت دانست و گفت: در شرايط حاضر بيش از قبل مدرسه محوري مطرحشده است. فرصت پیمودن راههای جدید و آزمودن خلاقیتهای نو و تازه فراهمشده که باید از آن بهترین استفاده را برای ارتقا و پیشرفت كرده و چالش كرونا را به فرصت شکلگیری جدید تبديل كرد.
وي گفت: در انجام مأموریت خود به مدیران و معلمان متکی هستیم. نحوه عملکرد مدیران و معلمان است که آنها را در این روزها و شرایط ماندگار میکند، جامعه این فعالیتها را میبیند و داوری میکند. معلمان و مدیران میتوانند در پرتو این حادثه غیرمنتظره جايگاهي بيابند كه تبدیل به توانمندترین نیرو و مؤثرترین شغل در جامعه شوند.
عضو كابينه دولت تدبير و اميد گفت: نقش خانوادهها در شرايط كرونا بسيار پررنگتر از قبل شده است، توصيه میکنم در تمام فعالیتها، خانوادهها را سهیم کرده و از آنها کمک بگیرید امروز خانوادهها در آموزش سهم وسیعی دارند.
وزير آموزشوپرورش در پايان سخنان خود گفت: مديران مدارس اطلس آموزشي و يادگيري را براي دانش آموزان خود طراحي كرده و در برگزاری آزمون حداکثر مراقبت را انجام دهند تا از صحت سنجش یادگیری دانش آموزان مطمئن شوند.