به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تشریح دستاوردهای آموزشوپرورش در دوران کرونا پرداخت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت آموزش و پرورش وی درباره زمان جشن پایان بیسوادی اظهار کرد: در جمعیت 10 تا 49 سال که هدفگذاری اصلی سوادآموزی است، میزان باسوادی 96 درصد است، در جمعیت بالای 6 سال، 90 درصد باسواد داریم كه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اين ميزان 47.5 درصد بود.
وي افزود: برای محو بیسوادی باید ورودی به بیسوادی کمتر شود و ترک تحصیل نداشته باشیم.
در طی دولت تدبیر و امید حدود 140 هزار نفر که آموزش ندیده بودند آموزش دیدند
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به افزايش پوشش تحصيلي گفت: برای افزايش سطح پوشش تحصيلي، امکانات خود و نهادهای دیگر را بسیج کردیم و از روی کد ملی افراد را شناسایی میکنیم. در طی دولت تدبیر و امید 140 هزار نفر از كساني كه آموزش ندیده بودند تحت پوشش قرار گرفتند. 1.2 درصد این افراد درجایی زندگی میکنند که به آموزش دسترسی ندارند، ما اکنون بیش از 5 هزار مدرسه دارای 5 دانشآموز داریم برخی ممکن است کودک کار باشند یا معلولیتی داشته باشند که ما با همکاری سازمان بهزیستی، وزارت کار، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان با حساسیت این موضوع را پیگیری میکنیم.
شبكه شاد در غیاب آموزش حضوری بهترین راهحل است
وی درباره شبكه شاد گفت: در شرایطی نظام آموزشی در برابر بزرگترین چالش قرن قرار گرفت و یکباره روشهای قبلی با محدودیت یا مسدود شدن روبرو شد؛ در این زمان شاد به کمک ما آمد اما جایگزین آموزش حضوری نیست شاد در غیاب آموزش حضوری بهترین راهحل است.
قابلیتهای شاد درحالتوسعه است
حاجی میرزایی بابیان اینکه قابلیتهای شاد درحالتوسعه و نسخه وب در فاز سوم شبكه شاد رونمایی شده است، گفت: برای ما پوشش آموزشی تمام دانشآموزان مهم است. شبكه شاد، تلویزیون و ابزارهای دیگری برای تحقق این هدفداریم و اخیراً گروههای متنوعی را بسیج کردیم تا براي نظارت آموزشهای دادهشده به استانها بروند. این تیمها به 5 درصد دانشآموزان مراجعه کردند و 600 هزار نفر را مورد پرسش قرار گرفتند. بیش از 70 درصد از دانشآموزان از طریق شاد با ما ارتباط دارند، بقیه از طریق تلویزیون و 20 درصد از طریق بستههای آموزشی آموزش را دنبال میکنند.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه در مجموعههای استودیویی گروهي از معلمان تولید محتوا میکنند، افزود: در بین 600 هزارنفری که مورد رجوع قرار گرفتند 0.3 درصد افرادی بودند که آموزش را پیگیری نکردند که این موضوع باید از سوی استانها بررسی شود با 17 هزار نفر از والدین درباره بچهها و نحوه آموزش صحبت شده است تا از دسترسی آنان به آموزش مطلع شویم.
بین 500 تا 700 هزار ارتباط زنده در روز در شاد داریم
وی با تعبیر اینکه معلمان سربازان خاموش این سرزمین هستند، ادامه داد: در طول 2 ماه گذشته عملکرد شاد ازنظر اینترنت بهتر شده است. این موضوع را از گزارش ترافیکی شاد به دست آوردیم. در حال حاضر دانشآموزان ابتدایی را بعدازظهر و متوسطه را صبحها آموزش میدهیم.
حاجی میرزایی با اشاره به آمارهاي شبكه شاد گفت: 12 میلیون و 700 هزار دانشآموز در شبكه شاد فعال هستند، 98 درصد معلمان، 100 درصد مدیران مدارس و بسیاری از خانوادهها عضو شاد هستند و حدود 17 تا 18 میلیون کاربر یکتا در شاد داریم؛ و در حال حاضر بین 500 تا 700 هزار ارتباط زنده در روز در شاد داریم.
در شبكه شاد هیچ موسسه کنکوری فعاليت ندارد
وی با تأکید براینکه بر روی شاد هیچ فعالیت مؤسسات کنکوری جریان ندارد و هیچ تفاهمنامهای با هیچ مجموعهای امضا نکردیم بیان کرد: در آغاز کرونا آمار یونسکو نشان داد حدود 70 درصد معلمان با آموزش مجازی آشنا نبودهاند اما اکنون مهارتهای معلمان توسعه و این قابلیت در آنان افزایش پیداکرده است.
مخاطرات دور بودن دانش آموزان از مدرسه خاموش و نگرانکننده است
حاجی میرزایی درباره برگزاری امتحانات اشاره کرد: وقتی از آموزش حضوری دور میشویم و کرونا سلامت افراد را به خطر میاندازد ما نیز این خطر را حس میکنیم اما مخاطرات دور بودن بچهها از مدرسه خاموش و نگرانکننده است و سلامت روانی، اجتماعی و جسمی دانش آموزان را به خطر میاندازد. اعتقاددارم و تلاش میکنم اگر ستاد کرونا اجاره دهد یک روز و یک ساعت ارتباط آنان با مدرسه قطع نشود اکنون این موضوع اختیاری است و در برخی از مناطق سفید و آبی مراجعه به مدارس را از 5 درصد تا 60 درصد داریم.
حاجی میرزایی درباره مدارس غیردولتی و اجبار آنها برای حضور دانشآموز در مدرسه گفت: به سازمان مدارس غیردولتی گفتهایم که باید نظارت کنند و ما تابع دستورالعملهای ستاد کرونا هستیم و تلاش میکنیم با ستاد به تفاهم برسیم و بدون نظر ستاد هیچ کاری نمیکنیم.
وی اضافه کرد: سهم معلمان در تعیین نمره دانشآموزان را افزایش و سهم امتحان را کاهش دادیم روشها را نیز بهبود میبخشیم در شبكه شاد هم سؤالات مناسبی در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
اجازه نمیدهیم اعتبار سال تحصیلی مخدوش شود
حاجی میرزایی گفت: امتحانات پایه دوازدهم بهصورت سراسری و نهایی برگزار شد نمرات هم خوب بود به دلیل اینکه دانشآموزان نقش محوری را پیدا کردند شاید با آموزش باکیفیتی روبرو شویم و اجازه نمیدهیم اعتبار سال تحصیلی مخدوش شود.
تشريح آموزش در مهدکودکها
وزیر آموزشوپرورش درباره آموزش در مهدکودکها گفت: نظام تعلیم و تربیت یکپارچه است و تربیت از اوایل کودکی آغاز میشود مطالعات متخصصین تعلیم و تربیت میگوید هرچه تربیت به سنین کودکی نزدیکتر باشد مهمتر خواهد شد. از سال 92 آموزش پیشدبستانی اهميت پيدا كرد و در حال حاضر قرار شده است تا سازمانی تحت مدیریت آموزشوپرورش تشکیل شود تا تربیت این سنین را مدیریت کند.
وی ادامه داد: 84 درصد كودكان در خانواده تربیت میشوند. هدف آموزشوپرورش این است که پیشدبستانی 3 سال و رسمی باشد اما بهصورت اختياري شود. سازمان ملي تعلیم و تربیت كودك از صفرتا 3 سالگی نقش سازمان تولید محتوای مشورتی و آموزش و توانمندسازی والدین را بر عهده دارد.
نحوه محاسبه حقالتدریس معلمان
حاجی میرزایی درباره پرداخت مطالبات حقالتدریسها براساس 35 یا 40 دقیقه تدریس افزود: دراینباره سیاست ما تغییری نکرده است و پرداختیها دقیقاً همانند سالهای گذشته انجام میشود، 35 دقیقه را رد میکنم؛ درازای کار انجامشده حقالتدریس پرداخت میشود که اکنون هم همین است اگر همکاری احساس میکند در محاسبه مشکلی دارد به اداره خود مراجعه کند.
وزیر آموزشوپرورش از تلاش برای برابر کردن حقوق فرهنگیان با سایر کارکنان خبر داد و ادامه داد: همه تلاشم این است که حقوق فرهنگیان ارتقا پیدا کند امروز هم باافتخار اعلام میکنم حقوق هیچ معلمی با تأخیر پرداخت نمیشود آن چیزی که هست حقالتدریس شاغلان است هفته گذشته 380 میلیارد تومان دریافت کردیم و برای پرداخت حقالتدریس باقیمانده سال گذشته در اختیار استانها قراردادیم و قول گرفتیم 6 ماه سال جاری را نیز تا قبل از عید پرداخت کنیم.
آب و برق تمام مدارس رایگان است
وی عنوان کرد: سرانهای که امسال به مدارس پرداختشده 3 برابر سال گذشته بوده است كه این سرانه بیش از 100 میلیارد تومان است. همچنين بر اساس مصوبه مجلس و آب و برق تمام مدارس رایگان است.
عضو کابینه دولت دوازدهم اضافه کرد: مدارس غیردولتی بابت خدماتی که ارائه نمیکنند نباید پول بگیرند اکنون شورای نظارت در استانها داریم که برای مدارس تخطی، لغو امتیاز در نظر گرفتهاند در سایت مدارس غیردولتی نیز میزان هر شهریه مشخص است اگر شکایتی هست به شماره تلفن آن سایت اعلام کنند.
جبران کمبود معلم؛ عالم با معلم فرق دارد
حاجی میرزایی درباره موضوع کمبود معلم در آموزشوپرورش گفت: در طی سالهای گذشته به دلیل قوانین وضعشده تعهداتی برای آموزشوپرورش ایجادشده و باید افرادی استخدام شوند اما مشکل این است که این افراد از طریق یک انتخاب برتر، گزیده نشدند و 60 درصد افراد رشته تحصیلی مرتبط با تدریس خود اشتغال به كار ندارند.
وزیر آموزشوپرورش تأکید کرد: این افراد باید توانمندی خود را برای تدریس بالا ببرند چراکه عالم با معلم فرق دارد و باید برای یادگیری خلق موقعیت کنند. اکنون 197 هزار نفر کمبود معلم را از روشهای متنوعی جذب کردهایم برای استخدام 25 هزار و 700 نفر مجوز گرفتیم که به دانشگاه فرهنگیان معرفی شوند و 30 هزار ردیف استخدامی دیگر گرفتیم و در حال انتخاب آنان هستیم حدود 30 هزار نفر دیگر باقی میماند. از بعد این استخدام معلمان بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی منحصراً از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی خواهد بود.
افرادی که مشمول قانون هستند تعیین تکلیف میشوند
وی ادامه داد: مربیان پیشدبستانی، آموزش یاران، آموزشدهندگان و حقالتدریسها 88 هزار نفر هستند كه 55 هزار نفر آنان جذب خواهند شد و مابقي تا پایان سال 1400 استخدام خواهند شد.
امیدوارم از ابتدای سال 1400 رتبهبندی را اجرا کنیم
حاجی میرزایی درباره رتبهبندی معلمان گفت: لایحه رتبهبندی از سوی آموزشوپرورش تدوین و به دولت رفت و در دولت با قید فوریت به کمیسیون داده شد که در حال بررسی و در دستور کار هیات دولت است که در هفتههای آتی نیز در دولت مطرح میشود بعد از رفتن به مجلس و نهایی شدن بودجه، رتبهبندی نیز تعیین تکلیف میشود امیدوارم از ابتدای سال 1400 رتبهبندی را اجرا کنیم.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه به حدود 25 هزار نیروی خدمات نیاز داریم اظهار کرد: امسال این موضوع در بودجه پیشبینیشده تا در سال آینده مشکلات این افراد را حل کنیم.
ستاد ملي مقابله با کرونا اجازه داد دروس عملی هنرستانها حضوری باشد
حاجی میرزایی با بیان اینکه مطالبات بازنشستگان سال گذشته تسویه شده و برای امسال نیز تا قبل از شروع سال تحصیلی پرداخت میشود درباره برگزاری کارگاههای هنرستانها گفت: ستاد ملي مقابله با کرونا اجازه داد دروس عملی هنرستانها حضوری باشد و افراد میتوانند با رعایت دستورالعملها این دروس را یاد بگیرند.
عضو کابینه دولت دوازدهم در پایان گفت: در سازمان استعدادهای درخشان تغییر ساختار دادیم امسال عملکرد ما در المپیادها خوب بود و حدود 30 مدال کسب کردیم.