وزیر آموزشوپرورش در پنجاه و ششمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با بيان اينكه معلمان شوق آموزش قرآن را در دانش آموزان ایجاد کنند، اظهار كرد: پيوند نظام تعليم و تربيت با قرآن به حفظ و قرائت محدود نمي شود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در پنجاه و ششمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور که با حضور اعضای اين کمیسيون در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، ضمن تبریک ولادت امام جواد «ع» و با بيان اينكه مسئوليت ما نسبت به قرآن مجيد، مسئوليتي قطعي است و بهعنوان یک مسلمان مدیون قرآن هستیم، اظهار کرد: بهصورت خاص مأموریت نظام تعليم و تربيت، تربيت و پرورش افراد است و يكي از ویژگیهای بارز قرآن مجيد، تعليم و تربيت است و پیوند نظام تعليم و تربيت با قرآن يك پيوند وسيع و عميق است كه به حفظ و قرائت محدود نمیشود بلكه اهداف نظام تعلیم و تربیت باید بر اساس اهداف تربیت قرآنی و اسلامی باشد كه سند تحول نيز بر اين اساس تنظیمشده و بر آن تأکید دارد.
حاجي ميرزايي ارتقاي توان مهارتي دانش آموزان را در تمام زمینهها و بهطور خاص در آموزشهای قرآني بسيار حائز اهميت دانست و گفت: یکی از چالشها نظامهای تعلیم و تربیت تبديل دانش به شايستگي، مهارت، باور و ارزش است و رویکرد سند تحول جايگزيني دانشافزایی و مدرسه محوري به سمت آماده كردن دانش آموزان براي بروز و ظهور، فضليتها و شایستگیها است.
وزير آموزشوپرورش يكي از چالشهای جدي در اين مقطع زماني را تغييرات سريع در جوامع دانست و گفت: جامعه جدید برای استمرار ارزشها و باورهاي جامعه قبلي با چالشهای زیادی روبرو است و مخاطرات در برابر اين تغييرات پرشتاب و گسترده بسیار جدی و مهم است، ازاینرو تفكر و يافتن راهی که بتوانیم در ميان اين دگرگونیها و تغييرات مدافع نسل جديد باشد و آنها را با باورها و ارزشهای ديني آشنا كنيم، بسیار مهم است.
حاجي ميرزايي طرح توانمندسازي معلمان درباره آموزههای قرآني را مفيد دانست و تصريح كرد: هدف از اجراي اين طرح رساندن معلم به سطحي از توانايي است كه بتواند دانش آموزان را به سمت هدف نهایی و مطلوب نظر سند تحول سوق دهد. معلمان بايد بتوانند بهراحتی در زمینههاي قرآنی با دانش آموزان ارتباط برقرار کنند و شوق آموزش قرآن را در دانش آموزان ایجاد کنند. بر اين اساس سنجش معلم و دانشآموز در اجراي صحيح طرح بسیار با اهمیت است.