وزیر آموزشوپرورش در نشست با مدیران مدارس شهرستانهای استان تهران با اشاره به اینکه مديريت و چگونگي انجام مسئولیتها در شرايط كرونا، توانمندی و تابآوری جامعه را میسنجد، گفت: جامعه بر دشواري و عظمت فعاليت مديران مدارس و معلمان در شرايط كرونا آگاه است و آن را درك میکند.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در ادامه سلسله نشستهای ارتباط هفته و در ارتباط با بیش از 3 هزار نفر از مدیران مدارس شهرستانهای استان تهران كه در بستر فضای مجازی و از طریق شبکه شاد برگزار شد، اظهار کرد: همه ما اعضای خانواده بزرگ تعلیم و تربیت هستیم و این خانواده نیازمند تعامل، گفتگو و تبادل تجربه با یکدیگر است.
وی افزود: کرونا محدودیتهای گستردهای را برای آموزشوپرورش ایجاد کرد و امكان حضور در مدارس و دیدار مستقيم با مدیران مدارس، معلمان و دانش آموزان را از ما گرفت. در این شرایط وجود شبكه شاد و ارتباط در بستر فضای مجازی، فرصتی از راه دور ايجاد كرد تا بتوانم از تلاشهای همكارانم تشكر و قدرداني كنم.
وزير آموزشوپرورش با اشاره به جهاني بودن پديده كرونا تصريح كرد: كرونا بهطور ناگهاني شيوع پيدا كرد و تمام نظامهای زندگی مردم را تحت تأثیر قرارداد و همه جوامع و مردم را با چالش مواجه کرد اما موجب سنجش و آزمون توانمندیها در جوامع و دستگاهها شد. مديريت و چگونگي انجام مسئولیتها در اين شرايط براي رسيدن به اهداف و چشماندازهای تعیینشده، توانمندی و تابآوری جامعه را میسنجد و معیاری برای سنجش سختکوشی، فداکاری، خلاقیت، مسئولیتپذیری و شادابی جامعه است.
حاجي ميرزايي با تأکید بر اینکه افتخار میکنم در دستگاهي فعالیت میکنم که از این آزمون بزرگ جهاني، سرافراز بیرون آمده است، گفت: با تلاشهای مستمر مديران مدارس و معلمان و با علم به اینکه كرونا بهطور نگهاني فشار عظيمي را بر نظام آموزشي وارد كرد كه در آن نقش مديران مدارس، معلمان، دانش آموزان و خانوادهها با تغييراتي روبرو شد و در اين شرايط موفق شديم نظام آموزشی را از آسیبهای كرونا محافظت كنيم.
*مديريت و چگونگي انجام مسئولیتها در شرايط كرونا، توانمندی و تابآوری جامعه را میسنجد
عضو كابينه دولت تدبير و اميد گفت: فعالیتهای آموزش و پرورش تاكنون در مدرسه و در ساعتهای معیني انجام میشد، اما با شیوع کرونا تمام این شرایط تغییر کرد و فعالیتها از ارتباط حضوری در مدارس به ارتباط غیرحضوری در بستر فضاي مجازي تبدیل شد و تفاوت بین این دو شکل از فعاليت، بسيار زياد است. در این شرايط مدیران مدارس باید محدودهای بسيار وسیعتر از فضاي فيزيكي يك مدرسه را کنترل کنند و بايد بدانند كه از بار مسئوليت آنها كاسته نشده است. مديران مدارس بايد از طريق بستر مجازي بر فعاليت معلمان و آموزش دانش آموزان نظارت كنند و معلمان نيز به ارائه آموزش باکیفیت به دانش آموزان تلاش كنند و از آنها بازخورد آموزشي بگيرند.
وي با تأکید بر اهميت نقش خانوادهها در آموزش مجازي به ويژه در زمان شيوع كرونا گفت: امروز بخش مهم و مؤثری از آموزش بر عهده خانواده است و اگر خانوادهها در این مسیر نظارت کافی نداشته باشند و تعامل مناسب بين آنها، مديران و معلمان مدارس به وجود نيامده باشد، بهطور يقين آموزش دانش آموزان با مشکل روبرو خواهد شد.
حاجي ميرزايي با اشاره به اينكه جامعه بر دشواري مسئوليت و فعاليت مديران مدارس و معلمان در دوران كرونا آگاه است و آن را درك میکند، گفت: در کنار تمام این سختیها، در اين شرايط یک کلاس بزرگ آموزشی در اختیار ما قرارگرفته است به ما فرصت كسب تواناییها و قابلیتهایی را میدهد که در هیچ دورهای چنين فرصتي نداشتهایم. کرونا برای یادگیریهای جدید، بستری گسترده فراهم کرده است كه بايد از آن بهرهمند شويم.
وزير آموزشوپرورش با اشاره به اهمیت دسترسی تمام دانش آموزان به آموزش باکیفیت، گفت: باید با استفاده از روشهای مختلف از دسترسی تمام دانش آموزان به فرصتهای آموزشی و ارائه آموزش باکیفیت به آنها مطمئن شوید. ارتباط تمام دانش آموزان با معلم باید برقرار باشد و در فضای مجازی تمام فعالیتها باید با نظارت دقیق مدیران مدارس انجام شود و مدیران مدارس باید آموزش را در شرایط بحرانی مدیريت کنند.
عضو كابينه دولت تدبير و اميد ادامه داد: مديران مدارس با معلمان تعامل داشته باشند و با راهنمایی و انتقال تجربیات، فعالیت معلمان را تسهیل کنند. همچنین به سلامت روحی و روانی دانش آموزان توجه کنند و دقت داشته باشند به معلم، دانشآموز و خانواده آسیب روحي وارد نشود.
وی ارتباط مستمر با دانش آموزان، معلمان و اولیا را مهمترین رسالت مدیران مدارس عنوان کرد و افزود: این ارتباط میتواند اطمینان دهد که آموزش باکیفیت در حال انجام است و مدیرانی موفق هستند که بتوانند ارتباط درستی با دانش آموزان، معلمان و والدین برقرار کنند.
وزير آموزشوپرورش گفت: مديران مدارس با نظارت و حمايت از معلمان، به آزمونها توجه جدي داشته باشند و از تحقق یادگیری دانش آموزان اطمينان حاصل كنند و در تحقق این مأموریت از روشهای جديد و خلاقانه استفاده كنند.
حاجی میرزایی در پايان تلاش برای تأمین معیشت مدیران و معلمان را از مهمترین وظایف خود عنوان کرد و گفت: تمام تلاش خود را در ایجاد تسهیلات برای همکاران فرهنگی انجام خواهم داد.