وزیر آموزشوپرورش در گفت وگوی مستقیم با مدیران مدارس کرمانشاه گفت: مدیرانی که نقش خود را بهخوبی ایفا میکنند همواره یاد و خاطرشان در اذهان عمومی ماندگار خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از وزارت آموزشوپرورش، صبح امروز محسن حاجی میرزایی در گفتگوی مستقیم با مدیران مدارس استان کرمانشاه، از سلسله برنامههای «ارتباط هفته» که در ساختمان شهید رجایی و از طریق ویدئو کنفرانس و بستر شبكه شاد برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت حضرت امام موسی کاظم علیهالسلام، اظهار کرد: در میان همه نقشهایی که در حوزه تعلیم تربیت وجود دارد، یکی از پرمحتواترین نقشها، نقش مدیر مدرسه است، زيرا مدیر مدرسه در انتهای زنجیره تعلیم و تربیت قرار دارد و تحقق اهداف تعلیم و تربیت وابسته به ایفای خوب نقش مدیران است.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: مأموریت مهم نظام تعلیم و تربیت، بر عهده مدیران مدارس گذاشته شده است. مدير مدرسه با عنصر اصلي و ارکان تعلیم و تربیت، معلم و با ديگر عناصر تعلیم و تربیت، يعني دانشآموز و اولیای آنان، همواره در ارتباط است وبرنامه درسی تحت نظارت مدیر مدرسه ارائه می شود و ارزشیابی و ارتقای کیفیت آموزشي هم تحت نظارت مدیر مدرسه محقق میشود و همه اين مأموريتها نقش مدیر مدرسه، را برجستهتر میکند.
عضو کابینه تدبیر و امید، بر ماندگاری نقش مدیران مدارس تأکید و عنوان کرد: بسياري از نامهاي بزرگ فراموش ميشوند، اما نام مدیر مدرسه، همواره در اذهان افراد، ماندگار است.
وی بابیان اينكه توليد اندیشه و فرهنگ جامعه را به مدیران مدارس سپردهاند، خاطرنشان کرد: در انجام كارها، کیفیت ایفای نقش بسیار مهم است. با اینکه محتواهای آموزشی ارائه شده در مدارس یکی است، اما گاهی خانوادهها تلاش میکنند تا فرزندشان را به مدرسه خاصي بفرستند و دليل آن به نوع مديريت متفاوت مدارس مرتبط است. زيرا اولیا تلاش میکنند فرزندانشان را به مدارسی بفرستند که مدیرش ایفای نقش بهتری دارد.
وی اظهار کرد: مسئولیتها باید به افرادی سپرده شود که بهخوبی بتوانند آن را اجراییکنند. زيرا محتوای خوب بهتنهایی کافی نیست بلکه ایفای نقش، بسیار مهم است.
حاجی میرزایی ادامه داد: مدیریت مدرسه موقعیت ارزشمندی است که فرد میتواند یادگیری داشته باشد و تجربیات ارزشمندی را کسب کند درصورتیکه به دست آوردن چنین تجربیاتی، خارج از فضاي مدرسه امکانپذیر نیست. اینکه یک مدیر چقدر میتواند نقش خود را ایفا کند، موضوع بسیار مهمی است، بنابراین کیفیت ایفای نقش، بسيار مهم است و ما به دنبال ارتقای این کیفیت هستیم. مدیر میتواند با رایزنیهایی که با معلم و اولیا دارد زمینه یادگیری بهتر را برای دانش آموزان فراهم کند.
وی افزود: مدیران مدارس علاوه بر معلم و دانشآموز برای خانواده و محله نیز بايد برنامه داشته باشند و مدرسه را به مکان جذابی برای دانشآموزان تبديل نمايند.
با برنامه بوم به دنبال افزايش اختيارات مدرسه هستيم
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: به دنبال افزایش اختیارات مدرسه هستیم و برنامههایی در این راستا در دستور کارداریم كه یکی از این برنامهها، «برنامه بوم» است.
وی خاطرنشان کرد: در سند تحول بنیادین، مدرسه «کانون تربيتي محله» معرفي شده است و این موضوع به معنی ارتباط افراد محله با مدرسه است. مدرسه باید مرکز ارتباطات یک محله باشد و همه ساکنان با آن در ارتباط باشند.
حاجی میرزایی بابیان اينكه مدیرانی که نقش خود را بهخوبی ایفا میکنند همواره در ذهن مردم ماندگار هستند، اظهار كرد: كار در شرايط كرونا نسبت به شرايط عادي سختتر شده است، بنابراین مدیری موفق است که در این شرایط بتواند هر روز با معلمان مرتبط بوده و از حال دانشآموزانش باخبر باشد. چرا كه موفقیت مدیر، مشروط به مقدار توانایی وي در برقراري ارتباط با معلمان، دانش آموزان و اوليا است.
عضو کابینه تدبیر و امید در پايان با اشاره به برنامه گفت وگو با مدیران مدارس، اظهار کرد: مدیران مدارس بايد باهم ارتباط داشته باشند، زيرا در شرایط کرونا نیازمند پیوند و ارتباط بیشتری ميان مديران هستیم. تا اطمينان حاصل كنيم که همه دانشآموزان به آموزشهای باکیفیت دسترسي يافتهاند.