وزیر آموزش و پرورش گفت: شیوع ویروس کرونا در جهان و ایجاد تغییر در روند آموزش یک فرصت حیاتی و تاریخی برای جهش و عبور از همه راههای بستهای است در گذشته نمیتوانستیم از آن عبور کنیم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در نشست صمیمی با معلمان منتخب سیستان و بلوچستان اظهارکرد: به گمان من استان سیستان و بلوچستان میداند که چه چیزهایی ندارند، از کمبود فضای آموزشی، تجهیزات کم و محرومیتهای گسترده همه از نداشتههای این استان است اما معتقدم این استان باید بداند که چه چیزهایی دارد.
وي خطاب به معلمان گفت: سیستان و بلوچستان شما را دارد و با شما میتوان راههای سخت را پیمود و کارهای بزرگ کرد. اندیشههای عمیق، انگیزههای قوی و خلاقیتهای نو معلمان همه سرمایه ارزشمند در سیستان و بلوچستان است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: گاهی آنقدر نداشتهها ذهن ما را در سیطره خود قرار میدهند که از داشتهها غافل میشویم. حاجی میرزایی با بیان اینکه با داشتهها میتوان نداشتهها را تامین کرد، گفت: باید درک دقیق، روشن و جامعی از داشتههای خود داشته باشیم.
وی به شیوع ویروس کرونا و تغییرات ایجاد شده در روند آموزش اشاره کرد و ادامه داد: جامعه فرهنگی در این اتفاق غیرمنتظره نشان داد که زنده، پویا و شاداب است و در برابر تغییرات راه جدیدی پیدا میکند. تولید دهها هزار محتوا توسط معلمانی که هیچ امکانات و هیچ تجربهای در این زمینه نداشتند نشان از دلسوزی و مسئولیت پذیری و سختکوشی آنها دارد که سرمایههای بسیار بزرگی برای کشور محسوب میشوند.
حاجی میرزایی ادامه داد: در نظام تعلیم و تربیت اهداف روشنی داریم و برای تحقق آن اهداف ساختارها و فرایندهایی خاصی تعریف کرده بودیم اما به یکباره کرونا آمد و بساط گذشته را به هم ریخت، فرایندها را ناکارآمد کرد، روش های گذشته را تعطیل کرد و مناسبات ما را محدود کرد اما میدان فراخی در برابر ما گشود.
وزیر آموزش و پرورش با بيان اينكه دوران کرونا ساختارهای غیر قابل تغییری که ذهن و فکر ما را احاطه کرده بود خراب کرد و فرو ریخت، افزود: در این دوران مدرسه و معلم جایگزین تمام فرآیندهای نظام آموزش و پرورش شد به همین دلیل این فرصت را باید مغتنم شمرد چرا که یک فرصت حیاتی و تاریخی برای جهش و عبور از همه راه های بسته است که تاکنون نتوانسته ایم از آن عبور کنیم اما هم اکنون مجالی فراهم شده که یک بار دیگر به فرایند تعلیم و تربیت نگاهی تازه بیندازیم.
وی با اشاره به اينكه مهارتهای معلمان در ۱۰ ماه گذشته به اندازه ۳۰ سال افزایش یافته است، تصريح كرد: در گذشته اگر میخواستیم کار معلمان و فرایند آموزش و پرورش را با فناوری هماهنگ کنیم مستلزم برگزاری دورههای آموزشی فراوانی بود اما دوران کرونا در۱۰ ماه گذشته معلمان را به تولید کنندگان محتوا در بستر فضای الکترونیک تبدیل کرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شما معلمان این موقعیت را میفهمید و از آن استفاده میکنید، گفت: سیستان و بلوچستان علی رغم اینکه منابع مالی بیشتری هم از طرف خیران و هم از طرف دولت به آن تزریق شده است اما هنوز نمیتواند به تناسب موالید و افزایش جمعیت دانشآموزی، نیاز فضای آموزشی را پاسخ دهد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: دوران کرونا فشار سنگینی را به همه اعم از معلم، مدیر، دانش آموز، خانواده و همه همکاران در سطح ستاد وارد کرد اما باید بدانیم یکی از مهمترین لحظاتی که عیارها را مشخص میکند، زمان مواجهه با تغییرات است.
حاجی میرزایی افزود: کرونا منجر به ایجاد یک آشفتگی در پیرامون کار آموزش و پرورش شد اما باید بتوانیم در این آشفتگی یک سازماندهی جدید ایجاد کنیم، باید تجربیات خود را با یکدیگر مبادله کنیم و مراقبت حداکثری داشته باشیم تا اصول و اهداف نظام تعلیم و تربیت درکلاس محقق شود.
وی افزود: اگر در گذشته به دنبال این بودیم که محیط کلاس جذاب باشد، هم اکنون این مجال فراهم شده است بنابراین باید بین درس و بازی، بین خانه و مدرسه، بین معلم و خانواده ارتباطهای خوبی برقرار کنیم.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: هم اکنون موقعیت خوبی به وجود آمده که معلمان میتوانند با خانوادهها حرف بزنید و پیوندهای مدرسه و خانواده را محکمتر کنند، همچنین فرصت مهمی به وجود آمده که میتوانند تجربیات خود را به مستندات و کتاب تبدیل کنند.
حاجی میرزایی خطاب به معلمان افزود: در این دوران باید برای تحقق یادگیری و اهداف تعلیم و تربیت تلاش کنید و مطمئن شوید یادگیری اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: سنجش یادگیری هم اکنون دشوارتر از گذشته شده اما ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بسیار مهم است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: سطح تحصیلی دانش آموزان در این دوره نباید به یک سطح پایین تبدیل شود بلکه تحصیل در دوران کرونا باید درخشش بیشتری نسبت به همه دورانها داشته باشد چرا که این دوره در اذهان باقی خواهد ماند.
وی افزود: در سازمانهای جهانی از آموزش در دوران کرونا به عنوان آموزش در بحران یاد میشود به همین دلیل این دوران یک فرصت تاریخی در اختیار معلمان قرار داده تا کلاس خود را به کلاسی شیشهای تبدیل کنند که همه بتوانند از آن بهرهمند شوند.
حاجي میرزایی خاطرنشان کرد: در طول یک و نیم سال گذشته بیش از صد هزار نفر وضعیت استخدام ایجاد کردیم که در ده سال گذشته بی سابقه است.
وزير آموزش و پرورش به آیین نامه رتبه بندی معلمان اشاره کرد و گفت: به منظور ارتقاء حقوق این قشر زحمتکش آییننامه رتبه بندی را تدوین و به مجلس تحویل دادیم که بعد از تصویب مجلس معلمان از آن بهره مند خواهند شد.
وی همچنین به طرح مسکن فرهنگیان اشاره کرد و گفت: بدون اعلام هیچ محدودیتی برای کسانی که مسکن ندارند فراخوان دادهایم.
وزیر آموزش و پرورش در پایان خطاب به معلمان گفت: ما را در تجربیات خود سهیم کنید چرا که ما نیازمند و علاقمند به ایدههای شما هستیم، معلمان مخاطبان اصلی آموزش و پرورش هستند و باید بازخوردهای خود را به ما منتقل کنند.