معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هویت دانشگاه در حضور جریانهایی است که تجلی عقلانیت و آرمانخواهی هستند؛ دانشگاه مهد آرمانخواهی و آرمانگرایی و عقلانیت است و دانشگاه تبریز همواره اینگونه بوده است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به مناسبت سالگرد ۱۷ اردیهشت ماه سال ۱۳۵۷ دانشگاه تبریز و گرامیداشت یاد و خاطره دانشجوی شهید محمد غلامی در این دانشگاه به ایراد سخن پرداخت.
دکتر کلانتری سخنان خود را در این مراسم به شرح ذیل شروع کرد؛ سلام و درود بر خدا بر شهدای دانشگاه تبریز، سلام و درود خدا بر شهید محمد غلامی و سلام و درود خدا بر خانواده شهید غلامی
وی افزود: دانشگاه تبریز، در طول حیات خود همواره منشا تحولات تاریخی بزرگی بوده، هویت این دانشگاه با مبارزات انقلابی بر ضد نظام شاهنشاهی گره خورده و در طول جنگ نیز منشا اثرات زیادی بوده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار داشت: دانشگاهیان بصیر دانشگاه تبریز پس از انقلاب در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، عمرانی و علمی و فناوری تاثیرات شگرفی داشته اند.
وی تاکید کرد: به صورت خاص، جریانهای دانشجویی مهم و اصیلی در این دانشگاه حیات داشته و همواره منشا اثر بودهاند. دانشجویانی که به تعبیر زیبای حضرت امام حقیقتاً چشمان نگران نظام بودند و اگر نقد و انتقادی نیز داشتند و دارند نه از باب کینه و عداوت که از بابت نگرانی و تعلقی بوده که به نظام داشتهاند.
عضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران گفت: آرمانگرایی بدون لحاظ واقعیات منجر به هرج و مرج و شورشهای کور و نابهنگامی میشود که هزینههای بسیاری برای جامعه به بار خواهد آورد و در مقابل واقعگرایی صرف و عدم توجه به آرمانها ما را غرق در محافظهکاری و پذیرش وضع موجود با تمام نواقصش خواهد کرد. اما ترکیب آرمانگرایی و واقع گرایی فضای را برای اصلاح امور به سمت آرمانها خواهد گشود و سرمایه اجتماعی و انسانی کشور و امید به آینده را ارتقا خواهد بخشید.
وی افزود: به همین جهت است که جریانهای معاند و دشمنان قسم خورده این مرز و بوم از تمامی امکانات خود، بالاخص امکانات رسانهای خود استفاده میکنند تا از این مطالبات مردم ایران را از این مسیر خارج کنند. آنها مغرضانه، سعی دارند تا مانع هر گونه تحول مثبتی در جامعه شوند و با استفاده از انواع تکنیکهای رسانه ای و شناختی سعی دارند تا مطالبات بحق مردمی که از مسیرهای مرسوم خود قابل حل هستند منحرف و رادیکال نمایند.
نقش برجسته دانشگاهیان و دانشجویان در مدیریت و بهینه سازی مطالبات
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: دانشگاه باید از ظرفیت بی نظیر خود در جهت مسائل کشور استفاده کند. دانشگاه نماد بارز شعار "ما می توانیم" است و با گره گشایی خود می تواند امید را در دلهای مردم کشور زنده کند. کما اینکه تاکنون نیز دانشگاهها چنین خدماتی داشتهاند. خدماتی که دانشگاه به انقلاب داشته و متقابلاً خدماتی که انقلاب به دانشگاه داشته است؛ انقلاب به دانشگاه هویت، جهت، معنا و استقلال داد و دانشگاه نیز در مقاطع مختلف سعی کرده است تا در جهت تحقق آرمانهای انقلاب و مردم مظلوم ایران بکوشد.
نقش فرهنگ در حیات دانشگاه
دکتر کلانتری تأکید کرد: بررسی اهمیت دانشگاه فراتر از یک نگاه فن سالارانه مستلزم، یک نگاه فرهنگی دقیق و عمیق است. دقیق تر بگویم، بدون تقویت عناصر و سویه های فرهنگی دانشگاه، دستیابی به این اهداف و آرمانها و کمک به حل مسائل کشور محال است. فرهنگ است که به دانشگاه جهت می دهد، فرهنگ است که به حیات دانشگاهی معنا و هویت می دهد. فرهنگ است که تعلق می آفریند و دانشگاهیان را با مسائل و آلام جامعه مرتبط میسازد و آنها را به حل آنها ترغیب می کند.
دکتر کلانتری افزود: متاسفانه واقعیت این است که در این سالها، نه فقط بواسطه شیوع کرونا، که اساساً به دلیل غلبه نگاه فن سالار و غیرفرهنگی، امر فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها حاشیه ای تلقی شده بود و لطمات زیادی را به دانشگاهها وارد ساخت و دانشگاه را از رسالت خود دور ساخت. غافل از اینکه، حتی اگر توسعه علمی و فناوری را هدفگیری کنید، این هدف بدون اتکا به فرهنگ که معنابخش کنشهاست ناممکن است. اساساً دانشگاهی که قرار است انسان بسازد و تربیت کند، دانشگاه که قرار است مسئولیت اجتماعی داشته باشد و کنشگران مسئول تربیت کند، دانشگاهی که دانش آموختگانش قرار است به مردم خدمت کنند، بدون توجه به فرهنگ نمی تواند به این اهداف دست یابد.
البته، خوشبختانه، علی رغم مشکلات عدیدهای که دانشگاهها با آن دست به گریبان هستند، وزیر محترم علوم به تمامی دانشگاهها ابلاغ کردند که ۳ درصد از بودجه خود را به فعالیتهای خود اختصاص دهند. این رقم آنگاه بهچشم می آید که بدانیم بودجه فرهنگی دانشگاهها در سال ۱۴۰۰ زیر سه دهم درصد (۰.۳ درصد) بوده است.
وی با اشاره به اینکه رایزنیها و تعاملات خوبی نیز با سازمان برنامه و مجلس محترم نیز صورت گرفت اظهار داشت: امیدواریم در سال بعد ردیف بودجه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی کاملاً از ردیف فعالیتهای رفاهی و تغذیه و … جدا شود تا بتوان نظارت دقیقتری را بر فعالیت فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها داشت.
توجه به هر سه رکن دانشگاه
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: البته جهتگیری مهم دیگری که در دستور کار فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها قرار گرفته است، توجه توامان به تمامی ذیربطان در برنامههای فرهنگی یعنی اساتید، کارکنان و دانشجویان است که بر این اساس، کنشگر و مخاطب فعالیتهای فرهنگی هر سه گروه اساتید و دانشجویان و یاوران علمی یا همان کارکنان هستند.
بازنگری شاخصهای رتبه بندی دانشگاهها
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اعلام کرد: آیین نامه ارتقا و حتی شاخصهای رتبهبندی دانشگاهها در حال بازنگری است و مسئولیت اجتماعی نقش کلیدی و مهمی در این آییننامهها ایفا خواهد کرد. چرا که دانشگاه اگر به مسئولیت خود در قبال انقلاب و مردم توجه نکند و نسبتی با مسائل واقعی مردم نداشته باشد و آستین همت برای حل علمی و دقیق مسائل کشور بالا نزند بتدریج از کانون توجه ملت بیرون خواهد رفت و به سرنوشت روشنفکران غربزده ای دچار خواهد شد که هیچ نسبتی با تاریخ و تمدن ایران نداشته و لذا جایی در دل مردم باز نکردند و حذف شدند.
دکتر کلانتری در پایان سخنان خود گفت: مجدداً به روح شهدای انقلاب، خاصه شهدای دانشگاهی ادای احترام می کنیم و در مقابل عظمت روحانی این عزیزان سر تعظیم فرود می آوریم و از ام عزیزان استمداد می کنیم که ما در پیمودن مسیری که خود گشوده اند یاری نمایند.