رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از توجه جدی به یکی ازماموریتهای سمپاد مبنی بر شبکهسازی و ترویج علم در جامعه دانشآموزی خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت آموزش و پرورش، الهام یاوری در نشست خبری پنجمین دوره مسابقه بین المللی دانش آموزی نور با اشاره به نقش این سازمان در جشنواره این دوره بیان کرد: سمپاد به عنوان نماینده آموزش و پرورش در این جشنواره همکاری دارد و دو هدف اصلی را دنبال میکند.
وی ادامه داد: مطابق اساسنامه سمپاد، این سازمان متولی پرورش استعدادهای فراگیر دانشآموزان است یعنی موظف هستیم تا دانش آموزان با استعداد در داخل یا بیرون مدارس سمپاد را شناسایی و هدایت کنیم.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: لازم است برای دانشآموزان با استعداد بیرون و درون مدارس سمپاد، علاوه بر تئوریهای مرسوم، پرورش چند ساحتی و تربیت متنوع و متوازن در حوزههای مختلف استعدادی را جدی بگیریم تا بستری برای رشد و توسعه مهارتهای فردی آنها و به دنبال آن توسعه و پیشرفت کشورمان را فراهم کنیم.
یاوری تصریح کرد: در راستای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده در برنامه سمپاد، چهار کار مهم پیشرو داریم که مسابقه نور در تحقق آن کمک کننده است.
وی اضافه کرد: شناسایی دانشآموزان با استعداد برتر، هدایت دانشآموزان، الگوسازی و شبکهسازی موضوعاتی است که دنبال میکنیم.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ترویج علم در کشور و جهان اسلام جزو ماموریتهای جدی سازمان خود دانست و بیان کرد: علمورزی فقط فعالیت حرفهای نیست، بلکه سبک متمایزی از زندگی است که حق طلبی و پشتکار را به دنبال خود دارد و موجب برقراری ارتباطات و انجام فعالیتهای گروهی میشود.
وی ادامه داد: همچنین توجه ویژه به مسائل پیرامونی و مساله محوری هم باید ذیل علم ورزی به دانشآموزان آموخته شود و برای همه مخاطبان ما در جهان اسلام به ویژه نوجوانان و جوانان که دوره هویت سازی را میگذرانند و شخصیت فرهنگی و علمی آنها شکل میگیرد، این موضوع مهم است که فضا را برایشان فراهم کنیم.
یاوری درباره ایجاد فضای مناسب برای شبکه سازی اظهار کرد: معتقدیم افراد بسیار توانمند و با استعداد در حوزه علمی داریم از طرفی نیاز برای حل مساله در گستره تمدن نوین اسلامی وجود دارد و محدودیتهای ارتباطی مانع از همکاری میشود؛ بنابراین برای اثرگذاری و حل مساله در تمدن نوین اسلامی باید اقدام کنیم.
او در ادامه گفت: وظیفه ماست که شرایطی فراهم کنیم تا در میان دانشآموزان، معلمان و دانشجویان شبکه سازی به درستی اتفاق بیفتد و از رهگذر این شناسایی و هم سخنی، نیروهای نخبه و مناسب برای اثرگذاری حداکثری حل مشکلات کشور و جهان اسلام داشه باشیم.
وی در تشریح عملکرد سمپاد در مسابقه نور بیان کرد: با توجه به اینکه امسال سال علوم پایه نامگذاری شده است، از دانشآموزان میخواهیم مفهوم ریاضی را انتخاب کنند و یک مدل فیزیکی و واقعی از آن بسازند تا صحت این قضیه را نشان دهد تا عمق کاربرد پذیری آن مساله ریاضی نمایش داده شود.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اضافه کرد: به سه اثر برجسته این مسابقه هدایایی اهدایی میشود و در انتخاب افراد برتر عضویت در گروه یا مدرسه خاصی مزیت نیست بلکه از هر مدرسهای امکان شرکت و برگزیده شدن وجود دارد.
در ادامه این نشست سید علی عمرانی مدیر اجرایی بنیاد علم و فناوری مصطفی گفت: به دنبال این هستیم که بازیگران عرصه علم و فناوری با یکدیگر در جهان اسلام هم صدا شوند.
وی افزود: سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) جزو جلوداران این حوزه است و امیدواریم با این همکاری، مجموعه فاخری در این عرصه در حد بینالمللی تولید شود.
مدیر اجرایی بنیاد علم و فناوری مصطفی خاطرنشان کرد: مجموعههای مختلف دیگر هم به منظور گسترش و جذب مشارکت، همکاری مناسبی با این مسابقه دارند همچنین اعتباربخشی، یکی از مهمترین ماموریتهای ما است که در این اعتباربخشی اعطای جایزه مصطفی باعث میشود الگوهای علم و فناوری معرفی شوند.
عمرانی یاد آور شد: ظرفیت این افتخارات برای توانمندی رهبران علم و فناوری جریان فکری و گفتمانی را در حوزه علم و فناوری ارائه میکند.
حازم فریپور دبیر مسابقه دانش آموزی نور نیز در این نشست خبری با بیان اینکه مسابقه نور با ساخت فیلم یک دقیقهای محفلی پویا از رقابت علمی ایجاد میکند افزود: بنیاد علم و فناوری با هدف امیدبخشی، هویت سازی و ترویج علم در میان نوجوانان جهان اسلام و مشارکت مراکز آموزشی و علمی اقدام به برنامه ریزی رویدادی با عنوان مسابقه دانش آموزی نور با رویکرد ساخت فیلمهای علمی و آموزشی ۶۰ ثانیهای کرد.
دبیر جشنواره دانش آموزی نور ادامه داد: مسابقه دانش آموزی نور در ادوار گذشته با مشارکت نزدیک به ۱۷هزار دانش آموز از ۱۱کشور شامل مراکش، الجزایر، مالزی، هند، ترکیه، عراق ، تانزانیا ، تونس، پاکستان، افغانستان و ایران در قالب ساخت فیلم های کوتاه از آزمایشهای علمی برگزار شده است.
فریپور خاطر نشان کرد: در این دوره ۷۷۷ اثر از ۲۸ استان کشور در این دوره به ما رسیده است همچنین مهلت ارسال آثار تا ۳۱تیرماه بود که با توجه به مجازی بودن آموزش و اطلاع محدود دانش آموزان تا ۲۵مرداد تمدید شد.
دبیر پنجمین مسابقه بین المللی دانش آموزی نور، بیان داشت: این دوره از مسابقه شامل ساخت فیلمهای ۶۰ثانیه ای و با موضوع عمومی "بینایی و خطاهای بینایی" و موضوع ویژه "ساخت مدل های واقعی برای مفاهیم ریاضی" است که در موضوع عمومی به یکصد اثر شایسته و سه اثر منتخب بخش ویژه هدایای نفیسی تعلق می گیرد و تقدیر از پژوهشسراها و مدارس با مشارکت برتر صورت خواهد پذیرفت.