پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی برجستهسازی هویت ملی در نظام آموزشی و پرورشی کشور و اهمیت محوری و بنیادی هویت ملی در گفتمان دولت مردمی، مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری اقدام به برگزاری سلسله نشستهایی با عنوان «نقش آموزش و پرورش در تقویت هویت ملی دانشآموزان و راهکارهای ارتقای آن» کرد.
به گزارش روابط عمومی مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری، در این راستا معاونت سیاسی و بینالملل این مرکز، اولین نشست خود از سلسله نشستهای «نقش آموزش و پرورش در تقویت هویت ملی دانشآموزان و راهکارهای ارتقای آن» را برگزار کرد.
در این نشست هماندیشی، نمایندگانی از کمیسیون شورای خاص و معین شورای عالی وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دفتر تالیف کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش، پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، موسسه مطالعات ملی و دکتر عبدی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی حضور داشتند.
در ابتدای این نشست، دکتر ابوذر گوهری مقدم، معاون سیاسی و بینالملل مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری به تبیین نقش نظام آموزشی به عنوان یکی از مهمترین عوامل در انتقال، بسط و اعتلای فرهنگ در تعمیق و تکوین هویت ملی و حفظ انسجام فرهنگی و همبستگی ملی پرداخت و گفت: اکثر محققان، نظام آموزشی را از ابزارهای اساسی جامعهپذیری به شمار میآورند که با انتقال الگوهای فرهنگی جامعه به نسل جدید، نقشی بنیادی و اساسی در دستیابی به اهداف و حفظ استمرار و بقای ملتها ایفا میکند، بنابراین نظام آموزشی از جمله نهادهایی است که باید از هویت ملی و فرهنگی جامعه حراست کند و در انتقال آن به نسل جدید گامهای موثرتری بردارد.
در ادامه این جلسه نیز حاضران درباره کلیات و مولفههای هویت ملی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش با محوریت اهداف، محتوا، روشها و وسایل آموزشی یادگیرنده، یاددهنده و فضای آموزشی به بحث و بررسی پرداختند و راهکارهای اجرایی خود برای تحقق نقش آموزش و پرورش در تقویت هویت ملی دانشآموزان را مطرح کردند.
لازم به ذکر است، این موضوع به صورت سلسله جلسات در محورهای فوق در هفتههای آتی ادامه خواهد داشت.