رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور در ديدار با مدیر بینالملل وزارت علوم و آموزش کشور قرقیزستان كه به صورت وبیناري برگزار شد، اظهار كرد: بخش خصوصی ایران جهت احداث مدارس فنی حرفه ای و هوشمند سازی مدارس آماده همکاری است.
به گزارش وزارت آموزشوپرورش، مهدی فیاضی در دیدار با خانم آیزاده آپریشوا مدیر بینالملل وزارت علوم و آموزش کشور قرقیزستان اظهار كرد: از سیاست های جمهوري اسلامي ایران، توسعه دیپلماسی آموزشی و دیپلماسی مهارتی با همسایگان و کشورهای منطقه است. هدف این ویدئو کنفرانس این است که محورهای همکاری مورد علاقه را در موضوع مدارس کشف کند و این محورها را اولویت بندی نماییم، تا در صورت علاقه مندی آن را به یک سطح بالاتر و ارتباط بین وزراء تبدیل کنیم.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور گفت: در جمهوری اسلامی ایران ۱۵ میلیون دانش آموز و ۱۱۰ هزار مدرسه و دانشگاه فرهنگیان با حدود۳۰ پردیس وجود دارد که باعث شده در بین مدارس، مدارس پیشرو و ممتازی به عنوان الگو برای همه مدارس ایجاد شود و این مدارس پیشرو و دستاوردهای آن می تواند زمینه همکاری بین ایران و قرقیزستان باشد.
فیاضی ادامه داد: بخش خصوصی ایران می تواند برای توسعه در مدارس فنیحرفه ای در قرقیزستان مشاركت كند که این مدارس برای مهارت افزایی و کارافرینی نوجوانان و مهارتهایی به آنها آموزش مي دهند، لذا لازم است، برای سرمایه گذاری بخش خصوصی مشوقها مانند معافیتهای مالیاتی، گمرگی، روادید و اهدای زمین در مكان هاي مناسب شهری تخصیص داده شود.
وي تصريح كرد: شرکت های خصوصی زیادی در ایران وجود دارند که در زمینه هوشمندسازی مدارس فعالیت می کنند. این شرکت ها می توانند فعالیت خودشان را در قرقیزستان و در زمینه هوشمند سازی مدارس توسعه دهند. یادگیری ترکیبی، آزمایشگاههای مجازی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و یادگیری مبتنی بر بازی برخی از توانمندی های شرکتهای ایرانی است.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور گفت: از دیگر محورها، توسعه پژوهش سراهای دانش آموزی و پژوهش سراهای معلمی است و همین زیرساخت ها باعث شده تا دانش آموزان ایرانی در المپیادهای جهانی مدال های طلا، نقره و برنز زیادی را کسب نمایند.
در ادامه اين ديدار مدیر بین الملل وزارت علوم و آموزش گفت: در دیدار وزیر علوم و آموزش قرقیزستان با سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان مواردی مطرح شد و ما آمادگی خود را برای توسعه روابط در بخش آموزش بیان کردیم. در سال های گذشته همکاری ما در بخش آموزش بسیار ضعیف بوده است. در حال حاضر ما ۲۳۳۳ موسسه آموزشی در قرقیزستان داریم که ۲۱۵۴ موسسه آن دولتی است و ۱۷۹ مورد آن مدارس بخش خصوصی است. مدارسی که از طرف سایر کشورها در قرقیزستان بازگشایی میشوند مدارس خصوصی است.
آپریشوا در ادامه افزود: اگر بخواهیم در مورد ایجاد مدارس خصوصی با شرایط و امکانات و تسهیلاتی که مطرح شد، همکاری داشته باشیم، باید در چارچوب یک سند بین المللی باشد و همه این موارد از جمله صدور روادید، معافیت های مالیاتی و اهدای زمین و ...تاییدیه هر دو طرف ایرانی و قرقیزستانی را گرفته شود و درخواست دارم که از طریق دیپلماتیک پیشنهادات خود را درباره مباحث آموزشی به وزارت علوم و آموزش قرقیزستان ارسال نمایید.
فیاضی در پایان خاطرنشان کرد: بخش خصوصی ما در چندین کشور مدرسه تاسیس کرده، اما کشور میزبان برای آن ها باید مشوق هایی قرار دهد تا آن ها با اطمینان از برگشت سرمایه شان، آن کشور را انتخاب نمایند. از نظر دیپلماتیک فهرستی از مواردی را که بین کشور دوست و همسایه باید لحاظ شود را انتقال می دهیم.
در پایان این ملاقات مجازی که باحضور آقای خرازی سفیر کشورمان در قزاقستان صورت گرفت، طرفین توافق کردند، نتایج این نشست را از طریق مجاری رسمی و دیپلماتیک دنبال نمایند تا همکاریهای مشترک آموزشی بین دو کشور فعال شود.