سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه با رادیو گفت وگو، اجرای قانون «رتبه بندی معلمان» را از مصادیق برنامه های دولت سیزدهم برشمرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت آموزش و پرورش، صادق ستاری فرد در برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت و گو، با موضوع «دستاوردهای یك ساله دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش»، با تشریح فعالیتهای وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: دولت سیزدهم، در دوران بحرانی پاندمی کرونا كار خود را آغاز كرد. یك سال پیش، نقطه اوج فراگیری ویروس كرونا در كشور ما محسوب میشد و شرایط به هیچ عنوان مساعد نبود و این روند؛ تأثیرات گستردهای را در حوزه آموزش گذاشت تا جایی كه تمامی آموزشها به صورت مجازی و غیرحضوری انجام میگرفت و همین روند؛ آموزش را از مسیر عادی خود خارج كرد چرا كه بسیاری از دانش آموزان، بالاخص در مناطق محروم به ابزار و تجهیزات ابتدایی آموزش مجازی دسترسی نداشتند.
وی تصریح کرد: دولت تمام توان خود را در راستای تحقق و احیای مجدد آموزش حضوری دانش آموزان به كار گرفت و حدوداً از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ آموزش تركیبی (نیمه مجازی و حضوری) را در دستور كار قرار داد و از ابتدای سال ۱۴۰۱ كلاسهای درسی را به صورت كاملاً حضوری برگزار كرد.
ستاری فرد با اشاره به آسیبهای حاصل از کرونا در حوزه آموزش گفت: با بررسیهای گستردهای كه در زمینه آسیبهای حاصل از آموزشهای غیرحضوری در دوران كرونا صورت گرفت؛ به این نتیجه رسیدیم كه بیش از ۱۰ درصد دانشآموزان در این دوران، دچار افزایش وزن، ضعف بینایی و اُفت تحصیلی فراگیر شدهاند، از این رو دولت محترم؛ بودجه خاصی را در راستای رفع این آسیبها در نظر گرفت كه نتایج نخستین آن را در تابستان جاری مشاهده كردیم و آن؛ برگزاری كلاسهای جبران آموزشی بود.
وی در خصوص مطالبات معوقه فرهنگیان گفت: در دوران پاندمی کرونا، قشر معلمان زحمات مضاعفی را بر عهده داشتند كه شاید از دید بسیاری پنهان مانده باشد اما دولت با توجه ویژه به این مهم؛ اولویت خود را بر جبران زحمات این قشر و تحقق مطالبات آنان قرار داد. یكی از مهمترین این مطالبات، موضوع رتبه بندی معلمان بود كه در سند تحول بنیادین مورد تأكید فراوانی قرار داشت اما ۱۱ سال به حالت مسكوت و مورد كم توجهی مسئولان قرار گرفته بود.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دولت سیزدهم با همكاری مستمر مجلس شورای اسلامی طی ماههای گذشته این مهم را به سرانجام رساند و نهایتاً در ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۰ قانون رتبه بندی معلمان تصویب و توسط شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفت و امروز شاهد تخصیص بودجه و اجرای آن هستیم.
وی خاطر نشان كرد: دولت توجه ویژهای به بحث آموزش و عدالت آموزشی دارد و لازمه تحقق آن را توجه به معلمان و دستاندركاران آموزشی میداند و تمام توان و تلاش خود را در این مسیر به كار گرفته است، بی شك به زودی شاهد تغییر و تحولات خاصی در این حوزه خواهیم بود.